söndag 3 oktober 2010

Oh happy day!

I lördags small det. 20 dagars detox var äntligen över. Några kilo lättare och lite piggare och fräschare bestämde jag mig för att laga en festmåltid för att fira detoxens slut.

Då det är säsong för svensk löjrom från Kalix föll valet av förrätt sjävklart på löjrom med blinier, rödlök, och gräddfil. Då det enda man kan dricka till riktig löjrom för att göra denna delikatess rättvisa är riktigt champagne sköljde jag ner förrätten med en flaska väldkyld Tattinger.

Blinier, som även kan kallas boveteplättar gör du så här:
Värm 3 dl mjölk tills det blir fingervarmt. Smula sedan ner 50 g jäst och rör tills det löser sig med mjölken. Blanda sedan mjölken med 2 dl bovetemjöl och 1 dl vetemjöl samt ett klick gräddfil. Låt sedan stå och jäsa i en timme.
Medan degen jäser vispar man 2 st äggvitor hårt och smaksätter med en nypa salt.
Precis innan du ska steka dina blinier vänder du i de vispade äggvitorna i degen.
Stek sedan som plättar i ett plättlagg med mycket smör.

Servera med löjrom, gräddfil, finhackad rödlök, dill, citron och champagne

Ren och skär njutning när den är som bäst!

Till förrätt lagade jag något jag bara ätit en gång tidigare men har haft heta drömmar om sen dess. Oh yes gott folk, det var anka som stod på menyn. Receptet på anka har jag rakt av snott från ett av mina favvoprogram, halv åtta hos mig.
Tillbehören kommer även de från halv åtta, dock inte från samma avsnitt som ankan.
Det som bjöds på till huvudrätt var alltså ugnsstekt ankbröst serverat med potatistoppar, baconinlindad sparris, smörstekt scharlottenlök samt rödvinssås.
Om även ni vill drömma heta drömmar om anka tycker jag ni ska testa detta recept:

Ta två ankbröst och snitta skinnet i rutmönster. Salta och peppra och stek sedan i en torr panna med skinnsidan nedåt i ca fem minuter.
Vänd sedan brösten och stek sedan med andra sidan ned i tre minuter. Krydda sedan med färska kryddor eller öannat du tycker är gott. Lägg sedan köttet i en ugnsfast form och stek i ugnen i 150 grader tills köttet når 62 grader. När köttet är klart bör det vila i ca 10 minuter innan det kan skäras upp och serveras.

Rödvinssås kan aldrig gå fel. Till ankan serverade jag en sås som jag gjorde så här:
Fräs först 2 hackade schalottenlökar tillsammans med två hackade vitlöksklyftor mjuka i smör. Slå sedan på 3 dl rödvin, 2 msk koncentrerad viltfond samt 4 dl vatten. Ha sedan i 1 msk socker, 1 msk balsamvinäger och låt sedan reducera på låg värme i ca 30 min. Red sedan med maizena.

En måltid är inte komplett om man inte serveras potatis, denna gång blev det söta små potatistoppar.
Koka 6 medelstora potatisar av mjölig sort. Mosa ihop potatisen med 1 dl matlagningsgrädde och en dl finhackad persilja. Häll sedan i en äggula och salta.
Spritsa sedan ut moset i små toppar på en plåt och gratinera i ugn i 225 grader i ca 8 minuter.

För att göra sista touchen på denna ultimata måltid tar man helt enkelt några sparrisar och lindar bacon runt om, gratinera detta samtidigt som potatisen i ugnen.
Scharlottenlöken delar man i två delar och fräser snabbt i en panna med mycket smör.

Efter denna ultimata måltid var efterrätt inget som var direkt nödvändigt då jag redan innan detta oroade mig för om min magsäck höll på att spricka eller ej.
Men, en festmåltid är ingenting utan en rejäl efterrätt. En rejäl efterrätt blev det! Receptet kommer från Leila och var sjukt god men också sjukt mäktig. Så här gör du en chocolate swirl cheesecake:


Ingredienser

Kexbotten
400 g digestivekex
150 g smör
Fyllning
600 g philadephiaost
2.5 dl kesella 10%
1.5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 4 st ekologiska ägg
1 dl vispgrädde

Chocolate swirl

150 g mörk kvalitetschoklad 60%
3 msk espressokaffe

Kexbotten
Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i en mixer eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut kexblandningen till en botten i en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Förgrädda botten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, låt svalna. Sänk ugnstemperaturen till 130 grader.

Fyllning
Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål. Blanda i strösocker och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden. Chocolate swirl
Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner kaffet. Blanda hälften av cheesecakesmeten med chokladen.

Cheesecake
Häll hälften av den ljusa smeten över kexbotten. Skeda över hälften av den mörka chokladsmeten, täck med resterande ljus smet och skeda över resterande mörk chokladsmet. Dra ett mönster med en kniv eller tandpetare genom smeten. Grädda kakan. i 1 timme och 25 minuter tills den stannat helt.
Låt svalna och servera kakan ljummen eller kylskåpskall.

Detta var alltså förra lördagen och jag är fortfarande mätt. Ett perfekt avslut på mitt kortvariga hälsosamma liv samtidigt ett perfekt startskott på nygamla ohälsosamma liv.






1 kommentar:

  1. Cheezus, looks fab! Grattis till lyckad detox och välkommen tillbaka till livet.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails