tisdag 19 oktober 2010

I'm löving it

Jag tog en tur på den lokala secondhandaffären Ebbes hörna någon dag förra veckan. Där hittade jag i det charmiga sortimentet ett par godbitar: dessertvinglas 6 stycken för 35 kronor, dessa är officiellt våra portvinsglas nu, samt två böcker.

Den ena vilken visade sig vara above me så att säga hette "Dekorerade tårtor till fest" med tårtor som såg ut att vara photoshoppade. Den hamnade i hyllan och får nog stå där mest för att vara fin. Den andra däremot "Söta frestelser" var mer på min linje, då den verkade rikta sig till glada amatörer. Där hittade jag genast något som jag bestämde mig för att prova med en gång, nämligen chokladlöv. Det var lite pilligt och svettigt, men jag var väldigt nöjd med resultatet.

Du behöver: choklad, valfri kvalitet funkar tycker jag. Och löv, gärna med tydliga nerver.

Smält chokladen i mikron. Pensla ett lager med choklad på rena och torra löv, se till att det inte kommer något på undersidan av löven. Låt chokladen stelna, pensla igen. Upprepa två, tre gånger. När det sista lagret stelnat, pilla försiktigt bort lövet från chokladen. Voila!

1.


2.

3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails