onsdag 29 september 2010

Rom och kola

Det dyraste bakverket jag åstadkommit hittills. Det är nämligen så att denna paj ska innehålla några matskedar mörk rom, vilket saknades hemma. Jag botaniserade i vårat lilla barskåp: vodka - näe, tequila - blä, cointreau - nja. Det fick bli en tur till Systembolaget för inhandling av ett styck flaska. Det var väl synd då.

Jag valde att halvera receptet för att minimera risken för rest-hetsätning.

Pecan Pie with a schwung

1 st (D26) paj

150 gram rumsvarmt smör
2 äggulor
3 dl vetemjöl
5 msk strösocker

1 dl strösocker
1 dl ljust muscavadosocker
100 gram smält smör
4 msk mörk rom
2 msk ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
drygt 5 dl pekannötter

Gör så här
Vi testar något nytt, häng på i bildspelet!

Börja med mördegen, blanda ihop smör och äggulor.

Tillsätt mjöl och socker, arbeta ihop till en deg.

Mycket bra!


Glöm inte att smaka degen så att den är ok!

Tryck ut den i en form och nagga den.

Grädda i 200 grader i ca 10 min.

Undertiden gör du fyllningen. Blanda smör, sirap, socker och rom i en kastrull.

Här måste man testa kvaliteten på rommen, tänk om den blivit dålig sedan du köpte den!
Skål!

Låt sjuda några minuter, det ska inte koka!

Tillsätt vaniljsocker och nötter, och håll ut fyllningen i skalet.

Grädda i 15 minuter till.

Låt svalna nästan helt och servera till sötsugna vänner med löst vispad grädde.

God? Yes! Söt och len kolasmak och med knaprighet och lite strävhet från nötterna. Nästa gång tror jag att jag minskar lite på rommen (alltså i receptet, inte under tiden) då den blev lite för framträdande för min smak.

2 kommentarer:

  1. Men kim, hade vi varit lite bättre på att ses hade du förmodligen haft en flaska förstklassig dominicansk rom hemma hoa dig och sluppit gå och köpa. Just nu står den hemma hos mig och väntar på att Herr och Fru Russin skall hämta den alternativt få den levererad till sig....

    SvaraRadera
  2. Men åååh, givetvis! Det får ta och bli en träff snart.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails