måndag 13 september 2010

Break a bread!

Det blev soppa över från lördagens festligheter, men inget bröd. Och soppa utan bröd är som vi alla vet som nyårsdagen utan bakispizza. Jag är ingen surdegsjunkie (det kanske kommer) och till soppa vill jag helst ha ett bröd som är mjukt, ingen utmärkande smak och med uppsugningsförmåga som bästa hygienprodukten. Jag hittade ett brytbrödsrecept på Icas hemsida, modifierade lite och knådade loss!

Brytbröd i springform

25 gram jäst
1 1/2 dl kallt vatten
1 dl kesella
1/2 dl matolja
1 dl riven parmesanost
1 tsk flingsalt
1 dl rågsikt
ca 5 dl vetemjöl

1 ägg
flingsalt
hela linfrön
sesamfrön

Gör så här

Lös upp jästen i lite av vattnet i en bunke. Tillsätt resten av vattnet, kesellan, oljan, osten och saltet. Tillsätt det mesta av rågsikten och vetemjölet och arbeta till en smidig deg ca 5 minuter. Täck degen med en bakduk och låt jäsa ca 1 timme.
Tag upp degen på lätt mjölad bänk och arbeta den. Rulla ut degen till en längd och skär i 8 lika stora bitar. Forma dem till runda bullar. Lägg dem i en springform. Låt bullarna jäsa övertäckt ca 30 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på salt, linfrön och sesamfrön. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter i 200° C.


För att vara efterklok vill jag påstå att parmesanosten varken gjorde från eller till, nästa gång dubblar jag osten eller tar bort den helt. Bröden blev också ganska tunna, men fluffiga, så det går säkert att dubbla satsen utan problem och ändå få plats i formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails