söndag 12 september 2010

Modifierad Morberg

Det är delade meningar om herr Morberg, vissa tycker han är svettig och grisar till det, andra tycker att han är fantastisk. Jag tycker väl varken det ena eller andra, men resultatet av matlagningen skulle inte jag säga nej till! Han är en av Matildchens (minns ni henne? hon brukade gästblogga här...) favoritkockar om jag inte missminner mig. Jag utgick från ett av hans recept på fisksoppa och det smakade finfint!

Modifierad Morbergsk fisksoppa
400
g fiskfilé, ett par olika sorter (jag använde lax, hajmal och sej)
1/2 purjolök
1 gul lök
1 morot
1 fänkålsstånd
3–4 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
2–3 dl matlagningsgrädde
2 msk tomatpuré
1 pkt saffran
0.5 l fiskfond eller hummerfond
salt och nymalen vitpeppar
1 dl färska örtkryddor (basilika, dragon och körvel köpte jag)
1 knivsudd chilipeppar
500 gram räkor med skal

Gör så här
Skala räkorna och tina fisken. Skölj och strimla med vita på purjolöken, hacka den gula löken, moroten och fänkålen. Fräs alla grönsaker i olja i en gryta tills de är mjuka, pressa i vitlöken. Tillsätt vin, grädde, tomatpuré, saffran, fiskfond, salt och kryddor och låt soppan sjuda cirka 10 minuter. Lägg i fiskbitarna och låt soppan koka upp och sedan sjuda i några minuter. Fisken ska inte koka sönder. Ta av grytan från värmen och lägg i räkorna. Låt soppan dra ett par minuter innan du serverar den. Servera soppan med bröd och hemgjord aioli.


Aioli
2 äggulor
3 vitlöksklyftor
3 krm salt
1 tsk äppelcidervinäger
1.5 dl rapsolja
1.5 dl olivolja
0.5 dl kesella

Gör så här
Skala vitlöksklyftan och riv den fint. Vispa ihop äggulan, vinäger, vitlöken och saltet. Tillsätt oljan försiktigt, först droppvis sedan i en fin stråle. Vispa kraftigt med elvisp. Den färdiga aiolin ska vara blank och tjock. Tillsätt kesella i slutet för att fräscha upp den lite. Nästa gång testar jag att bara använda rapsolja, då jag tycker att olivoljan gav aiolin en aningen kärv smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails