söndag 12 september 2010

Maträtter med egna namn

När jag flyttade till Lysekil var då jag på riktigt började laga mat. Inte helt sällan blev det inte så lyckat... men ibland kunde man skönja det som skulle bli riktiga Tant Russin-kvaliteter. Måndag, tisdag och onsdag var vi tre stycken som lagade mat till varandra, en genial ide' tyckte vi då och tycker jag ännu idag.

Några av de rätter som jag bjöd på härstammade från köket på Den Stora Ön i Väst. Det som var typiskt för dess rätter var att de hade riktiga namn, inte spaghetti och köttfärssås och potatis- och purjolökssoppa utan namn som "Sussies Delikatess", "Pasta Mia" och "Lax med färg" (alla dessa klassiker som vi bör återkomma till så småningom). Idag bjuder jag på ännu ett recept med unikt namn. Enkelt, snabbt och så jävla gott.

Leifs musselgratäng
2 burkar musslor
100 gram ädelost
5 dl creme fraiche
vitlök
salt och peppar
...alla dessa angivelser är ungefärliga.

Gör så här
Lägg musslorna i en eller flera ugnsfast(a) form(ar). Gegga ihop smulad ädelost och creme fraiche, ta så mycket ost att det smakar bra för just din mun. Pressa i vitlök tills du är nöjd. Salta och peppra. Smeta ut krämen över musslorna. In i ugnen 225 grader tills krämen tagit färg. Njut med bröd!


Igår gjorde jag den här förrätten på vegetariskt vis, jag stekte på små delade champinjoner och använde istället för musslor (tanken gick: musslor ~ sniglar ~ "falska sniglar"~ champinjoner) och det gick faktiskt hur bra som helst!

1 kommentar:

  1. please tant russin, dela med dig av pasta mia och sussis delikatess nu! Det var alldeles för länge sedan jag åt dessa underbara rätter. Typ 8 år sen eller nåt sånt...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails