lördag 27 december 2014

Ett julmirakel

Jag har något som man kan kalla jullov (tydligen har jag också haft lov från bloggandet. (It's not you it's me.)). Jullov är bra för det betyder sovmorgon, lång frukost och Netflix. Samt sena kvällar och "en och en annan öl".

Julen passerade ungefär som beräknat. Några personer tillkom i firandet och andra saknades. Jag vann en bagagevåg i julklappsspelet (hurra?) och jag åt sill så att det räcker fram till om inte midsommar så iallafall till påsk. Det mest magiska under jul var, förutom att det kom ett par tre flingor snö under förmiddagen, den här oerhört goda och välbalanserade efterrätten.

Apelsin i julkryddig lag
4 port

2 dl vatten
2 dl socker
4 apelsiner
2-3 stjärnanis
4 st kryddnejlikor
1 liten kanelstång
1/2 gram saffran

Gör så här
Koka en sockerlag av vattnet och sockret. Lägg i samtliga kryddor och låt sjuda i fem minuter. Filéa apelsinerna. Häll den varma lagen över filéerna. Låt gärna dra över natten, men ett par timmar räcker om du vill ha lite mindre smak. Servera med en kula (hemmagjord) vaniljglass.

Tack Jenny för receptet! Och tack alla för en, i vanlig ordning, fin jul.


Kan hända att jag fick klåda i benen och åkte tillbaka till Göteborg tämligen snart, men det är ju så när man trivs hemma. När man saknar den grå asfalten, ljudet av italienska spårvagnar och sin egna halvtomma kyl.

7 kommentarer:

  1. Även om julen skiljer sig från år till år så brukar den dyka upp som beräknat. Eftersom jag och halva min släkt jobbat vissa röda dagar ser ingen högtid likadan ut. Och jag tycker det är skönt. Jag har lite svårt för när traditioner blir så hårt inpräntade att man kan tro att de handlar om liv eller död.
    Citrusfrukter i kryddig sockerlag är grymt gott tillsammans med vaniljglass. Jag gillar när lagen är aningen ljummen så att glassen smälter lite. En skvätt rom i är också vansinnigt gott.
    God fortsättning och ha ett bra nyår! Kramar.

    SvaraRadera
  2. Haha, vet hur det är. Älskar att komma till Skåne, men älskar ännu mer att komma hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ändå fint att känna så?!

      Radera
  3. Borta bra men hemma bäst! Så är det!
    Apelsindesserten lät grymt god!

    SvaraRadera
  4. Ditt jullov låter väldigt likt mitt! Vad gjorde man utan Netflix och öl :-) Fast inte fick jag nån sån här läcker dessert, även om min var god den också, och syrlig. Citronrutor. Nej, det är verkligen inget fel på rassel och dån från spårbundna kommunikationsmedel utanför fönstret. Ett tunt lager snö piggar upp även om bar asfalt fungerar alldeles utmärkt det också.

    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails