torsdag 12 december 2013

Här sitter jag och känner in rummet

Jag blir mindre och mindre grinchig ju äldre jag blir. I år har jag pyntat med julstjärna, ljusstake, en grå tomte och vikta pappersstjärnor. Dessutom gick jag och köpte mig en liten liten jul-en igår. Vem vet hur det slutar, snart har jag väl ernstat* ihop en dörrkrans av domherrefjädrar och egenhändigt odlad mistel?

Eller så nöjer jag mig med att baka en enkel, men väldigt god, saffranssockerkaka.

Enkel saffranskaka
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 dl mjölk
1 kuvert saffran
2 msk ljus rom
50 gram smör
2 tsk bakpulver
3 1/2 dl vetemjöl (special)
1 nypa salt
ströbröd

Gör så här
Börja med att blanda ut saffran med rom i en liten kopp. Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en "normalstor" springform. Vispa ägg, socker och vanilj väldigt poröst och luftigt.

Smält smör, blanda ner mjölk och saffransblandningen. Rör ner den ljumma vätskan i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner i smeten.

Häll i formen och grädda i mitten av ugnen i ungefär 25 minuter. Provstickan ska vara torr. Jag som älskar saffran föll direkt för kakan. Saftig och luftig och doftar ljuvligt. Jag säger som Ernst: "Gomseglet applåderar".


I förrgår åt jag årets första julbord. Det var... gott. Så som bara det första julbordet är. Äppel- och pepparrotssill, Rostad vitlökssill och viltprinskorv smakade bäst. Och portvinet till de svenska ostarna. Vi var på kombinerad konferens/julbord på Hällsnäs. Jag bodde i en stuga alldeles vid sjökanten som hade fått namnet Hönshuset, vilket verkade roa flera. Jag är mest glad att jag inte blev tilldelad stugan bredvid, den var nämligen döpt till Grishuset...

*Ernsta = verb som beskriver ett pyssligt hantverk. För referenser, se "Jul med Ernst". Nyordet beräknas komma in i SAOL under 2014.

20 kommentarer:

  1. åh, hjärtat surrar som en humla i bröstet av glädje när du hittar på såna fina ord. det är rätt skönt att inte jobba ändå, man slipper iaf äta 3984948 olika julbord. nu blir det nog bara ett på självaste julafton... rätt skönt att åka bort över jul också, så slipper man ha alla resterna hemma sen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det räcker med en gång. Eller två på sin höjd.
      God jul!

      Radera
  2. Gjorde också en saffranskaka som jag garnerade med kristyr och lingon, gott, fast jag föredrar saffransbullar och mina blev... övergräddade så snart får de förvandlas, jag menar förädlas till saffransskorpor!
    Trevlig helg på dig, ernsta inte ihjäl dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den såg jag allt, den kakan! Mumsigt.
      God jul!

      Radera
  3. Åhhh låter som ett underbart ställe att äta julbord på : ) Grishuset tvivale kunde de inte koma på bättre namn ; ) hönshuset lät bättre : ) kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hellre höna än gris! Kram Sofia, och god jul!

      Radera
  4. hahahah åh Ernst! Han har "inspirerat" läs manipulerat Peter till att laga julkorv och egen leverpastej i år..herregud var ska det sluta undrar jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denne inspiratör! Hoppas det blev bra och gott! Kram och god jul.

      Radera
  5. Jag tycker jag tar fram mindre julpynt för varje år. Och senare kommer det också fram. Sen älskar jag barnens fulcharmiga pynt som oftast bara håller ett år eller två. Jag blir galen på föräldrar som inte har det framme för att det är för fult. Jamen here gud om pysslet inte matchar resten av inredningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre lite julpynt med hjärta än julpynt som är perfekt ;)

      Radera
  6. Du har låååååååång väg till att bli en fulländad "Ernst" men en bit har du kommit i alla fall :-) Undrar om Ernst skulle tillåta en Flemming ;-)

    Saffranskakan ser härlig ut! Älskar verkligen saffranssmaken och färgen som blir är ljuvlig. Duktig du är!

    Låter som en bra premiär för julbord, med övernattning och allt. Hoppas allt rullar på fint inför julledigheten!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men jag kämpar på! Om en sisådär hundra år kanske..?
      God jul Lotta och kram till dig!

      Radera
  7. haha själv bestämde jag att det inte skulle upp en enda julpryl i hemmet det här året. Nu sitter jag med julstjärnor, adventsljusstakar, en mini-julgran, hemmagjorda lingonkransar och en jävla massa julkakor och godis. Jävla skit!

    SvaraRadera
  8. God Jul på dig, ha det fint nu och hoppas du slipper regna bort!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails