måndag 23 augusti 2010

Dough nut miss this one!

Även om jag har nått den gedigna åldern av 27 år, så kan jag inte neka till att jag fortfarande älskar att få födelsedagspresenter. Den här fina boken, tillsammans med söta muffinsformar och en muffinsplåt, fick jag av mamma och pappa. Ur samma bok hittade jag även recepten till matmuffinsen.

Hur lätt är det att motstå det här receptet? Muffins som smakar doughnuts, kan bara bli bra!

Munkmuffins

ca 25 mellanstora
7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 3/4 tsk salt
1 tsk malen muskot
175 gram smör
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl mjölk
3/4 dl grädde

125 gram smält smör
2.5 dl strösocker
1 msk kanel

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader, och lägg i muffinsformar i din muffinsplåt. Blanda ihop mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och muskot i en skål. Rör rumstempererat smör och socker poröst i en annan bunke. Rör sedan ner ett ägg i taget i smörröran. Blanda mjölk och grädde i ytterligare en behållare.

Rör ner 1/3 av de torra ingredienserna i smörkrämen. Tillsätt 1/3 av gräddmjölken och rör på
tills det blir en slät smet, vispa inte. Gör om proceduren tills allt är blandad till en slät smet. Skeda ut smeten i formarna, fyll dem till 2/3. Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter.

När de har svalnat, ta av pappersformarna och rör ihop kanel och socker. Pensla med smält smör och rulla i kanelsockret.


Bara genom att skumma igenom ingredienserna, socker och smör, så ser ju alla att det smakar himmel. Så nära doughnuts man kan komma utan fritering hävdar jag och slickar mig om munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails