lördag 8 maj 2010

The Meatfeast

Ja har på sista tiden fått upp smaken för kött. Har alltid varit ett fan men på sista tiden har jag haft seriösa meatcravings. Såklart är det godare ju blodigare det är. Högst upp på listan av ätbara djur står kossan och den godaste delen på kossan är såklart filén. Men smakar det så kostar det, därför har jag blivit något av en extrapris-jägare och lusläser affärernas reklamblad i hopp om att få tag på billig kossa. Detta innebär att det kött man får tag inte alltid är av den bästa kvalité. Köpte för ett tag sedan riktigt billig oxfilé från Lettland, tyvärr höll den inte riktigt den kvalité jag anser att den ska göra för att äta den helstekt. Vad gör man då av gamla köttbitar som ligger och skräpar i frysen? Jo, man gör pyttipanna och gör man det på oxfilé heter det Biff Rydberg, man kan också kalla det för Posh Pyttipanna, det gör jag. Detta recept är lånat av Per Moberg, som har blivit lite av en favorit på sistone.

Ingredienser:

700-800 g oxfilé i bit
800 g potatis
4 msk rapsolja
50 g smör
2 gula lökar
Salt och nymalen peppar

Servering:
4 äggulor

Gör så här
Skala potatisen ock skär den i centimeterstora tärningar. Råstek potatisen i hälften av oljan och smöret i en stor stekpanna. Ställ potatisen åt sidan och håll den varm.
Skär köttet i lika stora tärningar som potatisen och skala och finhacka löken.
Fräs resten av oljan och smöret i stekpannan. Lägg i köttet och sedan löken. Rör inte om direkt utan låt köttet och löken vara tills pannan fått upp värmen igen. Först då rör du om hastigt - då blir det perfekt stekt.
Salta och peppra.
Servera direkt med en äggula i ett snapsglas. För att lägga till min egen touch serverade jag även med lite cremefraiche som jag rörde ner ett par skedar dijónsenap i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails