onsdag 9 april 2014

Jag och min foliehatt

Jag har väl berättat att min kära cykel och livskamrat blev stulen i somras? Jag återfick den efter mycket om och men (involverat en bultsax, en piketbuss, tre månaders beslagstagning och flera samtal med polisen). Men sedan dess: pyspunka på båda däcken i omgångar, senast i lördags. Detta toppades i måndags morse med att jag insåg att någon har skurit sönder slangen i bakdäcket. MEN TACK. VERKLIGEN.

Konspiratoriskt lagd tror jag mig veta hur det ligger till: det är tjuven, som i brist på min cykel, är hämndlysten. Till dig vill jag bara säga: Må du för evigt trampa på legobitar, barfota! Och må du aldrig få dina tonfiskbullar lika goda som mina.

Tonfiskbullar
~35 st

2 medelstora potatisar
2 burkar tonfisk i vatten
2 ägg
2 tsk dijonsenap
1/2 citron, saften
svartpeppar
salt

Gör så här
Skala potatisen och koka den riktigt mjuk. Låt svalna. Mosa potatisen i en bunke och blanda ner avrunnen tonfisk, ägg, senap och citron. Smaka av med salt och peppar. Rulla köttbullesmå bullar och stek dem i smör. Riktigt gott! Faktiskt väldigt gott till och med. Mums.


Från en cykelovänlighet till en cykelvänlig stad: Amsterdam! Dit åker jag med mamman, pappan och syrran nästa vecka. Några tips?

Obs. Inte så intresserad av varken sexköp eller knark, detta är en familjeresa för Guds skull!

18 kommentarer:

  1. Hovkonditorn lär ha mängder av tips. Hon bor ju där! Jag har varit där en gång. Vad gjorde jag... Hm, jo, åt stora pommes i strut, åkte kanalbåt och besökte Red Light District med 3 barn...

    Var där bara en dag, resten av tiden var vi i Leiden utanför Amsterdam. Vi gick på Zoo, undra om det var i Rotterdam. Matmarknaden i Leiden var cool, men finns kanske i Amsterdam också. Det finns en tulpanpark som heter Keukenhof som ska vara fin. Jag gillade att åka dubbeldeckartåg och kolla på tulpanodlingar.

    Ja, ni ska nog klara er!

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Keukenhof är ett måste! Har mailat med Katarina och fått en massa fina tips!

      Radera
  2. Amsterdam har jag aldrig besökt, men som Malin skriver så bor ju Hovkonditorn där.

    Min cykel fick jämt punka, tills jag insåg att nån (elev?) skjutit in ett stift i däcket, så varje gång jag cyklade över en trottoarkant trycktes det förbannade stiftet in i slangen. Punka. Jag trodde att jag skulle bli tokig innan jag kom på vad det var...

    SvaraRadera
  3. Jag har inga Amsterdam-tips, men väl däcktips: Punkteringsfria däck, med kevlar. Har köpt det, verkar kanoners!

    SvaraRadera
  4. Vilka roliga tonfiskbullar du gjorde! Hittade nyss dig på instagram där jag håller hus också @matmedmera
    KramGosia

    SvaraRadera
  5. Äh, gör med cykeln som morfar gjorde: stoppade däcken fulla med träbitar. Ingen risk för punka mer ;)

    SvaraRadera
  6. Må du evigt trampa på legobitar barfota, hahahahahahahahahahaha! Åh, du är grym Russinet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är det inte något av det värsta man kan drabbas av då? JOooo.

      Radera
  7. Ja, Lego tycker jag minst hen ska trampa runt på. En period stals min cykel eller rättare sagt mina cyklar så pass ofta att jag till slut storbölade en morgon när jag stressad skulle iväg.
    Tonfiskburgare har vi testat ett par gången. Fisken kräver mycket kryddor tycker jag, men gör sig fint i burgare/biffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir så jävla uppgiven! Och arg! Gaaah.
      Tonfiskburgare låter också gott!

      Radera
  8. Tycker det var väldigt bra utmätta straff du har planerat för din antagonist och cykeltjyjv. Buss på den bara!
    Tonfiskbullarna provar vi gärna,
    och vi hoppas att du har det riktigt fint i stora stan.
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Oh my! Att folk skär bildäck har en hört men cykeldäck? Vad f*n är det för fel på folk. Att dessutom tro att ngt som är stulet från början plötsligt är ens egendom...
    Ja, må legobitar vara det det enda underlaget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir... trött bara...
      Lego är det enda som skulle hjälpa tror jag!

      Radera

Related Posts with Thumbnails