söndag 10 februari 2013

Till någon

Man kan tycka det är lite sorgligt att jag är singel. Missförstå mig rätt, mig går det ingen nöd på, jag mår bättre än någonsin. Men någonstans "out there" finns det en karl som varje gång jag lagar mat går miste om en förträfflig måltid. Ja okej, inte varje gång, men ganska ofta. Till exempel då det kokas en kryddig asiatisk buljong som serveras med nudlar, krispiga grönsaker och toppas med färska kryddor.

Asiatisk nudelsoppa
2 port

1 buljongtärning
1/2 msk kalvfond
1 liter vatten
några stänk fisksås
1 tsk sambal oelek
1/4 kanelstång
1 stjärnanis
3 cm färsk ingefära
saften av 1/2 lime
1 vitlöksklyfta
1 stjälk citrongräs
lite färsk hackad koriander

risnudlar
färska små champinjoner
pak choi
handskalade räkor
färsk chili
färsk koriander
vitlöksskott

Gör så här

Mät upp vatten och lägg i alla kryddor. Banka till citrongräset innan. Låt småsjuda i dryga halvtimmen. Smaka av undertiden, justera om du så vill med syra (lime) eller hetta (sambal). Sila av buljongen och låt koka upp igen.

Dela champinjonerna i kvartar, grovstrimla pak choi. Låt nudlarna koka i buljongen tills de nästan är klara. Vänd ner pak choi och svamp. Skopa upp i djupa tallrikar. Toppa med en näve färska räkor, finskuren chili, finhackad koriander och vitlöksskott. Och sen: då äter du.


Idag har jag känt mig riktigt trött, nästan lite bakis. Konstigt nog då det enda jag drack igår var en halv folköl... Det är inte mycket man klarar när man börjar närma sig trettio tydligen.

19 kommentarer:

  1. Varje status har sina för- och nackdelar... tycker du ska njuta till fullo i den här statusen så länge den nu varar... med tanke på din goda mat, inte så länge! :) Du vet väl att vägen till mannens hjärta... ;)

    Vet du vad jag igår fick för kommentar på ett blogginlägg med böngryta? Jo... "Hallå om du inte är gift, kan vi inte gifta oss." :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter jag!
      Du, skicka vidare den karl till mig! ;)

      Radera
  2. Vi säger som Amy, var sak har sin tid, det finns säkert en bloggläsande matgalning som bara sitter och väntar på ett russin att laga mat till.

    Nej, det har verkligen sina nackdelar att bli äldre, man tål inte lika mycket lägre. Men det är också ganska ekonomiskt när det är så:)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han får gärna ge sig till känna då. Hallå?

      Jag tror inte jag ska skylla på folkölen faktiskt, det var mer sömnbrist tror jag...

      kram!

      Radera
  3. Oj oj oj... Vad de missar alla de där killarna som inte är tillsammans med dig. Om de bara visste hade det var sjukt jobbigt, så det är bättre de inte vet. Prinsen han lär bli varse i sinom tid! Kram på dig kompis!
    Du kan ju tänka dig hur bakis jag var idag då som drack ett helt glas rödvinigår... :-O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig går det ingen nöd på, oroa er icke.

      Oj, att du ens är på benen?!

      Radera
  4. Stackars sate där ute någonstans som inte har en aning om vad han missar :-) Allt har sin tid. Russinet hittar nog sitt fikon om hon vill när hon vill.

    Med så nyttig mat lär ni ju inte bli några soffpotatisar heller, såna där som efter första förälskelsen lägger på sig några bekvämlighetskilon för att det ska mysas hela tiden :-)

    Hoppas du har en skön söndag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja ett fint fikon vill jag ha!

      Kram!

      Radera
  5. ja, tänk om den stackarn visste vad han gick miste om, då skulle han nog bli alldeles deprimerad... men för att se det positivt så blir det ju mer mat till dig nu istället!

    jag har blivit bakis av absolut ingenting sen... ja, sen jag flyttade till gbg. innan dess kunde jag dricka som en sjöman utan att det ens märktes nästa dag och nu räcker det att jag tittar på en drink så dör jag. ungefär. skyll på gbg-luften istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant sant, mer mat till mig!
      Ahaaa, det är göteborgs fel. Skönt att vi fick rett ut det.

      Radera
  6. Varje gång jag går in här skrattar jag högt. ÄLSKAR hur du skriver! KRAM!

    SvaraRadera
  7. Ja jisses. Kanske skulle matdejta folk, bjuda hem lite andra singlar baserat på vad de är sugna på för mat? Ny dejtingform ;)

    Gällande bakisskapet så kan jag bara säga jag med! Jag är en tant i en 23-årings kropp. Ack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Braaa idé! :)
      Många är vi tanter uppenbarligen...

      Radera
  8. Haha!! Ser det som en kontaktannons för en annan matnerd. Någon att laga mat ihop med sökes!!:) Lycka till! Tycker också synd om de som missar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he vi får väl se om någon nappar på mina subtila signaler!

      Radera
  9. Hahah åh så är det Kim! Vilken fantastisk buljong! Jag älskar den här typen av mat, försöker slinka in på min vietnamesiska favoritrestaurang i Malmö varje gång jag är i stan, de har också en buljong to die for, skulle kunna leva på den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Men det är verkligen svårt att få rätt scvunget! Men det blev bra med stjärnanisen och kanelen.

      Radera
  10. Haha! Flytta hem till oss vetja, då kommer du sprida matlycka dubbelt upp! :-D

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails