torsdag 7 februari 2013

Skotträdd?

Jag har en del blommor och växter hemma hos mig. De lever, det gör de. Vissa till och med ser ut att må ganska bra. Jag har min kära avokadoplanta som jag drivit upp alldeles själv, men mer är så blir det nog inte just nu. Men visst finns det en liten liten dröm om att kunna odla mer kryddor och grönsaker. Å ena sidan kan jag inte sluta att tänka på en kolonistuga/-lott men å andra sidan vet jag med mig att jag är väldigt otålig och även lite... lat.

Men jag har hittat något som ger utdelning nästan med en gång: vitlöksskott! Enkelt och perfekt för den otåliga.

Stoppa ner vitlöksklyftor med toppen uppåt, till hälften i jord. Vattna, vänta några dagar. Skörda skotten och använd i sallad, på soppor, på smörgås - lite som man gör med gräslök. Det smakar vitlökigt men lite mildare.


Seså, odla på! Kan jag så kan garanterat ni.

Läsvärda, smarta och snygga Gröna Skafferiet har groddar och skott som den här månadens "Säsongen bästa". Detta får bli mitt bidrag.

Hur går det själva med odlandet? Vad odlar ni, hur odlar ni och när?

22 kommentarer:

  1. Gillar att hemmaodla lite men det måste vara enkelt!! Ärtskott tror jag att jag ska odla snart igen! Lätt och gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärtskott alltså? Det ska jag kolla upp!

      Radera
  2. Vilket bra tips! Jag som älskar att klippa ned salladslök i och över mat. En lätt touch av vitlök låter dessutom ännu godare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte dumt alls, och växer helt galet fort!

      Radera
  3. Det skulle inte vara helt fel med en egen avokadoplanta, älskar avokado! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med, undrar bara hur många år man måste vänta på att få en egen avokadofrukt...

      Radera
  4. Jag har lyckats ta död på i princip alla mina krukväxter, med undantaget av de som tår i köket (och där ser chiliplantorna rätt skabbiga ut...). MEN, jag minns den fina tiden så jag också hade vitlöksgräs! Det fick jag vira runt persiennsnöret för att det inte skulle vika sig. ^^ Planerna är att skaffa mig en lite fönsterbänk-kryddhylla-grej... men det kommer nog inte hända förrän det blir lite varmt och sol ute! Jag må vara optimist, men plåga krukväxter är inte riktigt min grej. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de växer helt galet fort! När det blir lite ljust och fint, då får man väl ta tag i odlandet... om man orkar :)

      Radera
  5. Inte illa pinkat! I den där formen kan jag nog få i Mannen vitlök. Har provat själv förut och det blir en så mild och god smak. Har planer på att odla något på landet men jag lider av samma åkomma som du, lathet... Vi får se vad det blir. Ofrivillig odling har det blivit på landet, en bortglömd hel vitlök skjuter skott. Jättefin att titta på om inte annat :-)

    Ha nu en grym helg!

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vara enkelt, snabbt och med liten insats ;)
      Hoppas helgen varit fin. Kram!

      Radera
  6. Inga dumma skott du skjuter iväg alls, det är verkligen ett väldigt bra tips! Slänger ner några klyftor fortast möjligt i köksfönstret (ja i en kruka då alltså) och håller tummarna.

    Här har vi en liten chiliplanta i sovrumsfönstret, snart dags att skörda den lilla röda. Man ska vara glad för det lilla:)

    Ha en skön helg,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gört!
      Chili är jag väldigt sugen på att testa!

      Radera
  7. Ja, jag har ju kolonistuga och där växer det en del. Föredrar helt klart äppelträden, hallonen och rabarbern som inte kräver så mycket jobb. Till skillnad från grönsaker man sår för det är jobbigt att rensa ogräs och plocka sniglar och allt det där. Jag är lite för lat för min lott är jag rädd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så avundsjuk på din stuga... härligt med rabarber!

      Radera
  8. Jag har testat att odla både tomater och olika chili utan någon större framgång, men jag har även groddat lite, vitlöksskott är fint och gott det kanske jag ska ge mig i kast med nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Groddande är nästan idiotsäkert (säger jag, det får jag väl äta upp...)

      Radera
  9. Härligt tips, har gjort liknande förr om åren men inte på länge. Till våren och sommaren tycker jag om att odla örter och kryddor men även chili i några olika sorter... de flesta plantor får jag från min mamma som drivit upp de... smidigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilket toppentips, det ska nog t o m jag fixa! :)

      Radera
    2. Jag lovar, får jag mina att växa borde alla fixa det :)

      Radera
  10. Hehe, mina vitlöksklyftor hinner jag inte ens plantera innan de skjuter iväg i höjden. Gott "piff".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att jag aldrig tänkt på det innan...

      Radera

Related Posts with Thumbnails