fredag 1 februari 2013

Den heliga treenigheten

Jag har två hobbys förutom bloggen. Dessa är dock ganska närbesläktade. Mat och Vänner. Ibland välsignas man med en kväll som innehåller samtliga tre.

Knytkalas med tema:Tant var på tapeten. Då vi var hemma hos mig hade väl något annat tema varit orimligt? Tack för en fin kväll mina vänner! Bretzels, grönkåls- och ädelostpaj, morot- och linssoppa, quinoapuckar med rosmarin och citron, Jitterbuggare, Ambrosiakaka, Schackrutor och Mandelmusslor - jamen ni hör ju vad gott och ljuvligt tantigt!

Så här tänkte jag. Tant → husmanskost → köttbullar och saltgurka → mandelbullar med cornichons!

Tantens tantiga vegobullar
ca 40 st

1 1/2 dl mandelmjöl
1 1/2 stark riven ost
1 1/2 dl ströbröd
1/2 riven gul lök
1 msk vatten
3 ägg
salt
vitpeppar
2 buljongtärningar
smör att steka i
(ev. annan smaksättning)

Gör så här
Blanda alla ingredienser, utom buljongen, till en jämn smet. Koka upp vatten och buljongtärningar i en stor gryta. Forma små bollar utav smeten. De sväller lite under kokningen så gör gärna extra små. Koka bullarna i ungefär åtta minuter, gärna uppdelat i två omgångar. Ta upp med en hålslev och stek dem i smör tills du fått en fin färg. Trä på tandpetare med cornichons för extra tantig feeling. Självfallet funkar dessa bullar som vanliga köttbullar: till mos, pasta, potatis och sås och tillsammans med rödbetsallad på macka!


Ett superrecept på vegetariska bullar om du frågar mig. De får en väldigt bra konsistens, fasta utan att bli gummiaktiga. Smaksätt som du vill! Örter, smulad torkad svamp, sambal oelek, pesto?

Och idag, den första februari, är det tydligen Vegetariska dagen. Lämpligt! Men inte ska ni vänta ett år med att laga dessa bullar...

Trevligt helg ska ni ha nu! Och jag med.

27 kommentarer:

  1. Helt missat att det var vegetariska dagen. Kanske skulle satsat på npgon vegorätt. Dina bullar måste jag testa snart tror jag. Det finns sjukt många olika dagar. Min kompis fyllde år på menlösa barns dag, men nu har de tagit bort den ur almanacka tror jag. Undra när matbloggarnasdag kommer...
    Jag funderade faktiskt när jag såg på Mästerkockarna att de borde haen säsong med bara matbloggare! Hade varit helt galet. Inte för att jag hade vågat vara med för det, men tänk ett helt gäng som inte gör annat än trixar i köket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mest en slump att jag stötte på det. Det verkar även finnas en International Vegetarian Day, som är på hösten tror jag. Vet inte riktigt skillnaden på dessa två...?
      Matbloggarnas dag - var ansöker man om den?
      Åh shit, vem vågar vara med i tv?!

      Radera
    2. Inte bara för att jag inte skulle våga vara med på tv. Vem skulle orka ha någon käck programledare som har fått tics på att säga att allt som lagas ser "smaskigt" ut eller tror att man vill vara social då man försöker koncentrera sig på att laga mat, baka eller vad man nu skapar för rätt. :-)

      Radera
    3. Man hade antagligen blivit galen på kuppen! :)

      Radera
  2. Bullarna verkar onekligen intressanta. Skulle vilja testa att servera till Mannen och se om han märker att det är vego eller inte :-)

    Ja, vad vore livet utan mat, vänner och bloggandet. Mycket tråkigare! Hakar på Remsans kommentar, jag skulle vilja se mina favoritbloggare tävla i Sveriges Mästerkock - men inte vilja delta själv. Vilken underbar kombo det vore!

    Hoppas du har en fin dag och underbar helg. Så avis på era göteborgsträffar. Ni verkar så mycket flitigare på att ses. Vi får väl se vad vi kan klämma in när jag hälsar på i sommar. Vi har bestämt nu att både jag och Mannen åker ner över helgen i samband med konserten. Han ska hälsa på lumparpolare och jag ska hälsa på Russinet :-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha try him!
      Ingen vill vara med, alla vill kolla, ha ha!

      Jag ska förvarna alla mina gbg-are att du kommer så måste du få träffa iallafall ett par stycken! Yey - vad kul det blir!

      KRAM

      Radera
  3. Mehm mandelfrikadellerna ar på min matsedel för vad ska ska ätas i veckan! De är hyllade till höger och vänster så jag hoppas och antar att jag kommer kunna göra detsamma.

    Och vilken underbart tantig och rolig idé! Tantmiddag! Tematräffar är underskattat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är supergoda, men man får inte mesa med kryddorna!
      Tantmiddag var en rolig idé - alltid kul att ha temagrejer tycker jag!

      Radera
  4. Åhåhåh! Ska laga so fort jag är hemma. TACK SJÄLV för världens bästa kväll!

    SvaraRadera
  5. Hyvens med era träffar... har ju sagt det tidigare och säger det igen... jag vill vara med när jag är i krokarna (vilket förmodligen kommer att ske år 2024 ellr något sådant... hmmm).

    Dessa godingar, tantiga eller ej, vill jag gärna testa... låter gott in deed! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att säga till!
      Testa dem, de är finfina!

      Radera
  6. Hurra för oss och hobbys!
    Tusen tack för hela kvällen och allt därtill! Sa du smulad svamp? Åh, jag ser stor potential i den tankegången! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkt skogsmullemandelfrikadeller.... mmmm.

      Radera
  7. Låter fint det där, inte så ofta det blir vegetariskt här hemma men ibland så:)
    Ha en fin kväll
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man märker knappt det är vego, köttätare brukar uppskatta dem lika mycket som veggiesarna.
      Kram kram

      Radera
  8. Tack för trevlig och god tantig kväll! Alltid lika trevligt! Nästa gång får vi träffas hos mig. Får börja fundera på tema...

    SvaraRadera
  9. Kul! Mycket kakor blev det! :-)

    SvaraRadera
  10. jag vågar inte ens tänka på hur många av de där bullarna jag så skamlöst satte i mig, farligt goda!!

    tack för en fin kväll, om det är sådär tanter har det jämt så längtar jag redan efter pensionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ändå hade jag några kvar till lunchen dagen efter...

      Mot pensionen!

      Radera
  11. Helt givet tema ju, så perfekt och så mycket gott ni fick till. Förstår precis din logik:)
    Vi testade de vegetariska jordnötsbiffarna vi hittade här hos dej, gudarns så goda de var! La upp dom i dag så fler kan få njuta av dom, tack för tipset.

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Många bra fritidsintressen där. Väldigt lik mina:) Fast jag har inga matvänner jag äter ihop med mer än mina kollegor men dom duger ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det är ändå maten man vill åt ;) He he nej, men du får flytta hiiiit!

      Radera

Related Posts with Thumbnails