lördag 8 oktober 2011

Willkommen aus Oktoberfest

Godmorgon! Ni kan aldrig gissa vad jag gjorde igår. Det är något som jag hoppas jag aldrig kommer göra igen, samtidigt som jag inte önskar det ogjort.

Tillsammans med fem av mina arbetskamrater, dansade jag polka inför resten av kollegorna, iklädda tyrolerdräkter. Yep, you heard me. Polka i tyrolerdräkt. Det var bra nervigt sekunderna innan framförandet, men publikens jubel och lättnaden när det äntligen var gjort var värt det.

Dress for success?

Det finns en film. Osäkert om det är något som varken jag eller ni vill se dock. Jag ska se om jag kan få loss några bilder, så ska jag visa er framöver hur vi såg ut. Klänningen klädde mig förvånansvärt bra, så jag funderar nästan på att bli tysk på heltid.

Oktoberfest var alltså temat för gårdagen. Det blev riktigt lyckat, med dans då, tysk allsång, öl såklart och mat. Vi caterade en tyrolerbuffée från Aquarelle. Den innehåll bland annat vildsvin, surkål, potatissallad, sparrissallad, olika korvar, röror, saltgurka. Bra mat! Snyggt upplagt, väl tilltaget, och gott.

Efterrätten i form av äppelkaka med vaniljsås fixade vi själva. Även den gick hem hos folket, men vad fel vi hade beräknat, frysen är numera full av äpplekaka. Villkoren för kakan var följande: lättbakad, ska gå att skära i portionsbitar och kan bakas dagen innan. Jag hittade en recept hos Tre tjejer i köket, som jag utgick från. Resultatet blev en fluffig men ändå lite krämig kaka, full med kryddor och äpplen.
 

Tyrolsk äppelkaka i långpanna
4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
2 tsk vaniljsocker
7 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Under tiden kan du kärna ur och klyfta äpplena, lägg dem i en bunke med kanel och socker, på med ett lock och skaka runt. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna, fördela äppelklyftorna i smeten. Grädda i ca 20 minuter. Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.



Idag är jag pigg! Jag har nämligen upptäckt att man inte behöver dricka sig full varje gång det är fest, kan ni tänka er? Jag har precis kommit från en joggingrunda (helt sjukt för att vara mig) och ska äta lite frukost med GP som sällskap.

Innan jag beger mig mot kaffekokaren vill jag framföra ett stort tack till Moma, jag fick nämligen en liten present i brevlådan från henne. Gul Habanero! Den har fått flytta in i frysen så länge, men snart så... då får vi se vad det blir av den. Tack bästa Moma!

Ha en bra helg nu!
/Gretchen

12 kommentarer:

  1. Hahaha, åh, vad härligt, ser fram emot de där bilderna =D Och finns det något bättre än att vakna efter en fest och må BRA? ;)

    Äppelkakan ser inte dum ut du, det gjorde du bra!

    SvaraRadera
  2. vi vill också se dig i denna utstyrsel med dansen!

    ma o pa

    SvaraRadera
  3. sv: tack! jag såg din länk du lade upp på bloggen med ditt fina recept :) vad trist att du inte fått ditt pris, jag fick en globalkniv på posten...

    SvaraRadera
  4. Haha, Alexandra tog orden ur munnen på mig ;) Väntar med spänning på bilderna/film :)

    För övrigt är det en så underbar att låta bli alkohol på en fest. Det är som bästa presenten till sig själv dagen efter :) Längtar tills jag kan börja jogga igen. Saknar helgmorgnarnas runda i Slottis

    SvaraRadera
  5. Lägg ut filmen!! Klart vi vill se!!

    SvaraRadera
  6. Acha (läses och uttalas lite tyskt alltså...) Håller med Sofie, filmen måste vi ju få se!

    SvaraRadera
  7. jag instämmer med resten av kören: FILM FILM FILM! sånt där ska du inte avslöja om du inte är beredd att visa upp det vet du ;)

    och ja, det är klart det var en glappet-referens. på högstadiet var det nämligen den som gick varm i videon hemma om eftermiddagarna, om och om igen. så köpte jag dvd'n förra helgen och såg om den och tänk att alla replikerna satt fortfarande!

    SvaraRadera
  8. Haha så häftigt och modigt minst sagt!

    SvaraRadera
  9. Först och främst: Alla, jag antar att jag bad om det så håll ut, det blir nog lite filmvisning framöver.

    Alexandra, det kändes riktigt fint att må bra dagen efter! Det där borde jag göra oftare.

    Ma och Pa: den som väntar på något gott...

    Karin, lyxigt. Jag väntar fortfarande...

    Åsa, det känns så jäkla rätt att må bra dagen efter. Hoppas vi kanske springer på varandra i slottis snart?

    Sofie, Moma, Pernilla, hold your horses ;)

    Johanna, tack det känns riktigt kul. Nu i efterhand!

    SvaraRadera
  10. Och jag tar gärna en bit äppelkaka! :)

    SvaraRadera
  11. HOHOHO, polka i tyrolerdräkt?!! Det där MÅSTE vi ju får se, hördu :=)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails