fredag 3 juni 2011

Jag beslagtog rabarbern

Konstigt. På mors dag åkte jag för att fira kära mamma med presenter, men det var jag som åkte därifrån med magen full, matlådor och andra användbara prylar. Till exempel fick jag med mig ett knippe finfina små rabarberstjälkar. Det var ganska lätt avgjort vad jag skulle göra med dem, då vi till en ostbricka precis skrapat ur det sista från en marmeladburk.

Rabarbermarmelad
2 dl

250 gram späda rabarber
1 1/2 dl socker
saft och rivet skal av en citron
några centimeter färsk ingefära

Gör så här
Skölj rabarbern och skär dem i bitar. Låt småkoka tillsammans med övriga ingredienser till en fast konsistens. Smaka av undertiden för att se om du vill ha i mer citron eller ingefära. Häll upp på en väl rengjord burk och förvara i kylskåp.



Den här rabarbermarmeladen visade sig smaka mer ingefära och citron än just rabarber, men den gjorde ändå sig väldigt väl till blåmögelost. Inte någon klassisk söt marmelad utan mer sötsyrlig och lite kryddig. Inget att ha i filen på morgonen men väl till ost som sagt.


Onödigt vetande om rabarber: "Att lägga rabarber på betyder att lägga beslag på något. Men varifrån har vi fått detta uttryck? Att lägga rabarber på är helt enkelt en förvrängning (en s k folketymologi) av att lägga embargo på. Ett främmande spanskt ord inbjöd till förväxling av det ljudlika rabarber. Embargo betyder beslagtagande." Info från Ordbruket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails