måndag 13 juni 2011

Tårtan till studenten

Letar ni efter ett recept på klassisk hemmagjord gräddtårta, bakad från grunden, utan tillsatser och andra onödiga ingredienser? Då har ni kommit fel, för hos Tant Russin har det inte bakats tårta, utan mer monterats tårta. Jag har efter noggrann överläggning med mig själv kommit fram till att det är bäst för min stressnivå med halvfabrikat. Och är det bättre för mig är det även bättre för samtliga inblandade.

Smakkombon jordgubb/citron är inte helt obekant och jag safe-ade till och med förra veckan genom att baka rulltårta på liknande ingredienser. Mina damer och herrar, jag ger er:

Gräddtårta med smak av jordgubbar och citron

1 st färdig tredelad tårtbotten
1/2 burk lemon curd
1 dl + 3 dl grädde
1 liter + 1 liter jordgubbar
2 tsk vaniljsocker
2 tsk strösocker
50 gram vit choklad
färsk mynta

Gör så här

Dagen innan tårtan ska ätas gör du fyllningen och låter den stå över natten i kylen. Skiva 1 liter jordgubbar och låt stå och dra en stund med vaniljsocker och socker. Vispa under tiden 1 dl grädde. Dela tårtlagren och bred ut jordgubbarna på en botten. På nästa lager brer du lemon curd och grädde. När jag gjorde rulltårtan märkte jag att det blev väldans löst om man blandade ihop grädden och citronkrämen så bred grädden ovanpå krämen istället. Plasta in och låt stå till dagen D.

Vispa grädde och bred på kanterna och ovanpå tårtan. Spritsa improviserat en ring av grädde runt kanten ovanpå tårtan. Dela resten av jordgubbarna och fördela i cirkeln, ju mer desto bättre. Riv chokladen och strö över, garnera med några blad färsk mynta. Servera på studentmottagning (eller mors dag eller födelsedag eller en helt vanlig dag).


Vad som kan sägas om resultatet är att den smakade ypperligt! Samtliga proffssmakare verkade nöjda, och det inkluderar studenten vi firade. Lite "blöt" tyckte jag personligen att tårtan blev, men vad gör väl det? Utseendet blev jag också nöjd med till sist... Ös på med jordgubbar bara så blir alla helt förblindade och missar eventuella skavanker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails