torsdag 16 juni 2011

Flamingosaft

Ja men när vi ändå är på gång så kan vi väl lika gärna köra ett rabarberrecept till? Från en matblogg via en annan, via en tredje hamnade jag hos Remsan, där jag fick syn på det här receptet på rabarberdricka. Av någon anledning dricker vi aldrig saft hemma hos oss, men när jag läste att den här rabarberdrickan kunde användas i drinkar så var det bestämt. Rabarberdricka it is!

Rabarberdricka, ca 2 l
1 kg rabarber, i små bitar
1 citron, i skivor
1 ½ tsk citronsyra
1 liter kokhett vatten
4 dl socker/ liter avrunnen saft

Gör så här

Lägg rabarberbitarna och citronskivor i en hink eller stor skål (ej i aluminium). Strö över citronsyran och slå sedan över det uppkokta vattnet. Täck med en handduk och ställ kallt (tex i kylskåpet) i 2 dygn. Sila saften genom en handduk i ett durkslag om du inte har någon silställning. Rör ned sockret och rör till det löst sig. Häll upp på väl rengjorda flaskor. För vara i kyl, eller i frys vid längre förvaring eftersom den inte är kokt.


Jag gjorde halv sats och minskade på sockret lite, kan vara bra att smaka sig fram. Outspädd blev den en magisk neonrosa-orange färg och utspädd en pastellig dröm som matchade flamingon. Numera går saften under namnet Flamingosaft! Gott så det förslår! Kan absolut tänka mig den i en bål eller drink eller bara rätt upp och ner. Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails