torsdag 26 maj 2011

Snart i en butik nära dig

Någon säsongare är jag inte, även om jag försöker. Jag menar alltså en som kokar och bakar efter säsong. Men vem kan gå opåverkad förbi ett knippe rabarber? Jag vet inte varifrån jordgubbarna kom, men snart hittar vi nog svenska sådana i affären. För mig, den banbrytande och trendsättande superbloggaren, gäller det ju alltid att vara ett steg före, så varsågoda:


Rabarber- och jordgubbscobbler

2 st rabarberstjälkar
smör
1/2 dl råsocker
4 dl färska jordgubbar
50 gram vit choklad
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 st lime, skalet
1/2 nypa salt
1/2 dl strösocker
3/4 dl kesella vanilj
3/4 dl ströbröd

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Skiva rabarbern och smörstek bitarna mjuka tillsammans med råsockret. Dela jordgubbarna på hälften och blanda med hackad vit choklad.


Blanda även i rabarbern. Tärna rumsvarmt smör och nyp ihop med mjöl, vanlijsocker, bakpulver, limeskal, salt och socker. Tillsätt vaniljkesellan och ströbrödet. Lägg rabarber- och jordgubbsröran i en ugnsfast form och klicka ut smeten. Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter.

Jojomensan, den här gången överbeträffade jag mig själv. Paj i sig är inte varken komplicerat eller ovanligt, men smaken gott folk, smaken! Rabarber och jordgubbar är ju kära vänner. Vit choklad och jordgubbar - BFF. Lime och vit choklad trivs ju också bra ihop. Vit choklad + lime + jordgubbar + rabarber = a match made in heaven!

Ett böljande landskap av smaskigheter

På tal om jordgubbar, spana in den här onödiga/oumbärliga prylen. Den givna gå-bortprylen till midsommar?

Klicka på bilden så kommer du direkt till produktsidan hos Claes Ohlson

3 kommentarer:

  1. Åh, det ser så gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Moma, det var något vansinnigt smaskigt!

    SvaraRadera
  3. Den där jordgubbsskivaren måste jag bara ha! Haha!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails