söndag 19 december 2010

Det blev bra ändå till slut

Jag var nästan oförskämt stolt över att jag lyckades med kolorna häromsistens, och på första försöket också! Men vad är det man säger, högmod går före fall?

En batch lakritskolor till, det gick bra som tusan. Sen gav jag mig på en sats med pepparkakskolor (här kommer pepparkakskryddorna in). Av någon anledning ansåg jag att mig vara för mycket kolaexpert för att ta fasta på att temperaturen skulle upp till 120 grader, så jag kokade den alldeles för kort tid, den blev mjuk och bitarna flöt ihop. Dessutom kom jag på att jag glömt smöret i båda sorterna.

Hursomhelst, jag testade att lägga tillbaka den stelnade pepparkakskolan i kastrullen och kokade upp den igen. Det gick finfint faktiskt, så det kan vara något att tänka på om ni är lite otåliga som jag är. Men ändå, av någon anledning så blev det ändå inte bra som sist. Konsistensen blev bra till slut på båda kolorna, men ytan blev mer kladdig. Kan det förklaras med att jag glömde smöret? Någon som vet?

Pepparkakskolor
25 st

1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1 tsk pepparkakskryddor
1 tsk smör

Gör så här
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och pepparkakskryddor i en vid kastrull. Låt koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt, utan lock, tills din termometer visar 120 grader. Rör om då och då under kokningen. Rör till sist ner smöret och fyll sedan silikonformar med kolan. Alternativt kan du hälla upp smeten i en stor bakplåtspappersklädd form. Låt stelna i kylen. Ploppa ur dina kolor ur formarna, eller skär kolorna i bitar. Vira in dem i bakplåtspapper för en gammaldags look.


Smaken, den var det inget fel på dock! Smakade ofärdig pepparkaksdeg, och det säger väl ingen nej till? Testa, men glöm inte temperaturen och smöret... Nu återstår bara att se om det går att ta kolorna ur pappret.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    skickar ett recept till dig på Saltlakritskola
    2dl hårda lakritskarameller turkisk peppar
    2dl grädde
    2dl strösocker
    2dl sirap
    krossa karamellerna blanda alla ingredienser i en kastrull rör om koka under omrörning tills smeten klarar kulprovet häll därefter upp i knäckformar och låt svalna kram mamma

    SvaraRadera
  2. Tack gulliga mamma, allt med lakrits är MUMS!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails