tisdag 3 augusti 2010

Historien om Kim och pannkakorna

Igår kväll när vi satt och gaggade i köket med Martin och Linda kom denna lilla anekdot upp på tapeten. Det handlar om one stack of pancakes och en tjej. Pannkakorna är de på bilden nedan, och tjejen, det är jag. Spana noga in pannkakorna med tillbehör och lev er in i historien.

Platsen: någonstans i östra USA, på Denny's
Tid: Morgonkvisten
Hur: Hungrig efter mitt livs första autentiska amerikanska pannkakor


Följande tallrik kommer in och placeras framför mig. Morgonsolen lyser in i frukostställets glänsande fönster och gör pannkakorna om möjligt ännu mer guldgula. Jag tänker "Åh, glass", fattar ett fast tag om gaffeln och skopar in en av de gräddvita kulorna i munnen. Jag hinner reflektera över Michaels förvånade min en millisekund innan "glassen" hamnar i munnen, nuddar smaklökarna och hjärnan registrerar följande. Det är inte glass, det är SMÖR. Vispat smör. Jag sitter där med en matsked smör i munnen och vet inte hur ska lösa situationen. Så då gör jag det enda rationella jag kunde komma att tänka på. Sväljer.

Låt oss säga att det blev inte så många pannkakor ätna den morgonen och jag mådde illa ända till Mile High City, typ.

Jag kom över den här traumatiska händelsen ganska snabbt och åt pannkakor i fyra veckor som om det inte fanns någon morgondag.

Nästan två år senare sitter jag nu här med ännu en hög, denna gången hemmagjorda.

Amerikanska pannkakor med bär
ca 15 cm högt
4 msk smör
2.5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl fullkorn
1
msk socker
4 tsk bakpulver
1 krm salt
2 st ägg
drygt 150 gram hallon och blåbär
smör till stekning

Gör så här
Värm smör och mjölk på låg värme tills smöret är smält, låt svalna något. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver och salt. Vispa äggen och blanda med mjölken och smöret. Vänd i dom torra ingredienserna och blanda väl. Släng i bären. Stek pannkakorna på medelhög värme 1-2 minuter på varje sida. Till en pannkaka går det åt drygt 1/2 dl smet.

Nästa gång skippar jag nog dinkelmjölet (vetemjölet tog slut). Måste även medge att det smakar extra bra om man plockat bären själv samma dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails