tisdag 3 augusti 2010

Confessions of a amatörbryggare

Kors i taket, nu ska ni få vara med om något riktigt exklusivt! Jag erkänner härmed att jag har misslyckats. Att jag inte alltid lyckas är inte ovanligt i sig, men ett erkännande, det sitter långt inne. Minns ni det här? Tanken var att det skulle bli fläderchampagne! Tjusigt värre, tyckte jag, och satte igång att brygga för glatta livet enligt detta recept.

Fläderchampagne

3 x 0.75 liter
15 fläderblomklasar
2,5 dl socker
1 msk vitvinsvinäger
1,25 l vatten
0,5 citron

Gör så här

Rensa fläderblommorna från insekter och annat, men skölj dem inte. Skölj citronen noggrant och skala av det yttersta gula skalet med en potatisskalare. Blanda socker, vinäger och vatten i en stor bunke. Pressa i citronsaften i bunken och tillsätt även citronskal och fläderblommor. Rör om och låt stå övertäckt i sval rumstemperatur i ett dygn. Sila därefter saften genom en duk och häll upp på väl rengjorda flaskor med skruvkork. Fyll inte hela vägen upp. Låt stå i sval rumstemperatur 3-4 dagar och kontrollera därefter flaskorna för att se om den bubblar. När det bubblar ställs flaskorna in i kylen, annars får de stå framme ytterligare några dagar. Lätta eventuellt på korken ibland för att släppa ut lite kolsyra så att trycket inte blir för stort. Fläderchampagnen håller upp till tre veckor och serveras väl kyld.

Det bubblade på riktigt fint i källaren tyckte jag och tog därför upp flaskorna efter fyra dagar, men vid servering lös dessa åtråvärda bubblor med sin frånvaro. Resultatet blev alltså en lite mindre söt fläderblomssaft. Någon alkohol tvivlar jag på att det blev heller... Vart i processen det gick fel vet jag inte, och i fortsättningen köper jag bubblet på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails