måndag 14 juni 2010

They see me rollin', They lovin'

Lystring alla matlådeälskare! Jag har receptet för er! Finemang att frysa och att värma i micron. Släng bara ihop en sallad och dina arbetskamrater kommer ooo-a och aaa-a hela lunchen. Den här rätten har ytterligare ett plus: den kan varieras lätt som en plätt, beroende på vad man har hemma. Om jag inte minns fel har Matildchen serverat mig, den ljuva dagen hon introducerade mig till cannelonins underbara värld, dessa rullar med parmaskinka och mozzarella. Här kommer en vego-variant.

Canneloni med champinjoner och spenat

(asmånga portioner)
2 burkar krossade tomater
2 gula lökar
vitlök, salt, peppar, örtkryddor

500 gram färska lasagneplattor
400 gram (eller mer) färska champinjoner
olivolja
500 gram frusen hackad spenat
2 burkar ricottaost
salt och peppar

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Gör en sås på tomaterna, löken och kryddor, låt koka medans du förbereder resten. Tina spenaten. Hacka champinjonerna och stek dem i olivolja. Rör ner spenaten och ricottan. Salta och peppra. Skär pastan i lasagneplatt-stora rektanglar. Lägg en del av fyllningen på en av rektaglarna och rulla ihop. Lägg med skarven nedåt i en ugnform. Fortsätt så till det tar slut (brukar gå jämt upp med lite finess). Häll över tomatsåsen och sätt in i ugnen ca 20 min, eller tills pastan känns färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails