lördag 12 juni 2010

Matildchen Returns


Guess who´s back?

Ingen mindre än allas er Matildchen. Efter en period av bloggtorka ämnar jag återigen fylla er vardag med mummsiga recept och andra tips och trix!

Jag och Tant Russin har båda en förkärlek för den typen av rätt som jag bjuder på idag. När vi var i Bulgarien i två veckor och alla andra svenskar klagade på den dåliga maten satt Tant Russin och Matildchen på restauranger och tuggade, smaskade, sörplade, lät såsen sugas upp av brödet och njöt. Självklart är det mustiga grytor det handlar om. Idag bjuder jag nämligen på de mustiga grytornas gryta: Boeuf Bourguignon Denna gryta åt jag sist på en fin restaurang i Dijón, Frankrike, något av det godaste jag åt på den resan. Här kommer min version av den.

Ingredienser:
1 gryta, för 15 personer:

2 kg oxkött, högrev
150 g sidfläsk
200 g fina smålökar
400 g champinjoner i stora tärningar
50 g fläsksvål
5 st vitlöksklyftor
80 g mjöl
2 flaskor fruktigt rödvin, helst Bourgogne
4 msk olja
salt
1 nymalen peppar
1 st sockerbit
1 bukett persiljestjälkar
1 st lagerblad
1 kvist timjan

Gör så här:

Låt fläsket smälta i en emaljerad gjutjärnsgryta. När det blivit ljusgult ska smålökarna i. Låt dem steka i ungefär 15 minuter utan lock. Rör om då och då.Tillsätt champinjonerna och blanda väl. Låt koka under lock ungefär 10 minuter på medelstark värme. Ta upp alla bitar med hålslev och lägg dem åt sidan. Lämna kvar stekfettet i grytan. Värm oljan i en stekpanna och stek oxköttet tills det fått färg. Lyft upp köttbitarna ur stekpannan och låt dem rinna av lite. Lägg dem i gjutjärnsgrytan. Mosa vitlöken, blanda den med köttet och värm upp grytan långsamt på spisen. Strö över mjölet och tillsätt rödvinet och låt koka upp. Salta lätt och tillsätt mald peppar, sockerbiten och kryddbuketten, rör om. Låt grytan sjuda långsamt på spisen i cirka 1 timme tills köttet är mört. Garnera med nyfrästa champinjoner, rökt sidfläsk och smålök samt nyhackad persilja.

Bon Appétit


1 kommentar:

  1. åh dra åt helvete vad mustig den verkar. 2 flaskor rödvin - you cant go wrong with that! Hälsar en mojitomustig TR

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails