tisdag 22 juni 2010

Cobbler, är inte det en drink?

Jovisst är det det! Men det är inte den typen av recept vi ska avverka idag. Det finns nämligen en typ av amerikansk paj som har samma namn. Själva smeten är enligt beskrivning som en blandning mellan en smulpaj och sockerkaka. Vet inte om jag håller med till hundra, men en paj var det hursomhelst.

Som nämnt tidigare har jag nästan varje tisdag möjlighet att baka till fyra stycken riktiga sockergrisar. Det är en win-win situation så att säga. Inte för att jag inte skulle kunna äta upp allt jag bakat själv, men det är väl milt uttryckt inte helt lämpligt.

Personligen tyckte jag att det var för lite smet till mängden fyllning, men det tycker jag å andra sidan alltid när det gäller efterrättspaj. Blåbär och persika är inte kanske den mest givna kombinationen, men funkade lysande, även om blåbären eventuellt tog över lite för mycket.

Peach and blueberry cobbler
1 burk konserverade persikor
250 g frusna blåbär
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk maizena

2.5 dl vetemjöl
2.5 msk strösocker
1/2 msk vaniljsocker
1/2 msk bakpulver
1 nypa salt
90 g mjukt smör
1 dl vispgrädde

Gör så här
Blanda blåbären med vaniljsocker, socker och maizena. Låt stå och dra en stund. Skiva persikorna och lägg i en ungsfastform tillsammans med blåbären. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt smöret och grädden och rör till en jämn smet. Klicka ut smeten i formen, tryck ut den lite med finrgarna. Grädda i cirka 30 minuter på 200 grader. Glass eller vaniljsås till är finfint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails