tisdag 1 juni 2010

Därom tvistar de lärde

Det finns, vad jag har hört, lika många olika recept på kladdkaka som det finns olösta mysterier i Lost. Och alla hävdar väl att deras minsann är det bästa.

Vad jag kan påminna mig om har jag aldrig bakat kladdkaka innan, men kan iallafall medge att det recept jag testade inte var det bästa. Sorry Leila, känn dig brädad.
Det blev gott, absolut, men lite för okladdigt. Så om det blir någon nästa gång kommer jag minska tiden i ugnen en del. Eller så låter jag någon frivillig kladdkakeexpert rycka in. För att släta över torrheten en aning pimpade jag den med glasyr och silverkulor.

Seg kladdkaka
50 g smör
2 st ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
0.5 dl matolja
2.5 dl vetemjöl
4 msk mörk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
50 g mörk choklad

florsocker
vatten
karamellfärg
silverkulor

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Smörj och bröa en form med löstagbar botten. Vispa ägg och socker poröst och rör ner smält smör och olja. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och tryck ner grovt krossade chokladbitar. Grädda kakan i drygt 20 minuter (30 enligt originalreceptet). Låt kakan svalna, blanda undertiden florsocker, vatten och karamellfärg till en kristyr. Ringla kristyren över kakan och blinga den med silverkulor.

- No! My mud pie recipe is the best!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails