måndag 14 juni 2010

Chips?

Jag tänkte göra mig till och göra hemmabakta flarn.
Det tog sin lilla tid, då jag gjorde tre olika batcher. Smeten gjordes bara en gång, men det krävdes tre försök i ugnen för att de skulle bli som jag ville ha dem. Jag siktade mot Pringelskänslan. Lyckades? Mjo...

Flarn ala Pringels
50 gram rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 dl mjöl
2 äggvitor

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda smör, siktat florsocker och vetemjöl till en slät massa. Tillsätt äggvitorna och rör, rör, rör till en slät smet.
Stryk ut tunna flarn på en plåt med bakplåtspapper, två åt gången. Grädda dessa två flarn i ugnen tills de är gyllene. Här får man vara snabb: pilla kvickt av flarnen och lägg dem över en kavel när det fortfarande är varma. Det är då du får den åtråvärda chipsformen (se exempel 3). Upprepa tills du har tröttnat.

Se upp för
a. Att inte sikta florsockret, flarnen får inte så aptitliga vårtor (se exempel 1)
b. Att bre ut för tjocka flarn, smakar bara äggvita (se exempel 1)
c. Att grädda för många i ugnen samtidigt, de stelnar väldigt snabbt och går inte att böja (se exempel 2).


Inte världens vackraste, och inte heller någon smakupplevelse utöver det vanliga, men jag tror de kommer till sin rätt i sitt rätta element. Exempelvis som pricken över i:et på en efterrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails