måndag 12 september 2011

Space cake!

För ett par år sedan cirkulerade en nyhet om någon som bjudit sina (blivande föredetta får man förmoda) kollegor på kakor. Med marijuana som den centrala ingrediensen. Även kallade space cookies. Kakmannen, som han benämns i artikeln, fick villkorlig dom och skulle även betala skadestånd.

Jag har bakat en space cake! Oj så kul vi hade hela kvällen efter att ha moffat i oss den kakan! Näääääe.

Men en annan typ av space cake, det blev det. Science fiction skulle avnjutas på tisdagskvällen och hur nöjd tror ni inte var med den här tema-kakan? Ibland är jag helt enkelt för rolig!

Jag använde mig av ett helt vanligt recept på så kallad Sverigekaka, aka "sockerkakan med vaniljkletet emellan" . Sen skar jag helt enkelt ut en alien-skalle ur ett vanligt papper, och siktade florsocker på. Vem vill ha blommor och hjärtan på kakan när man kan få utomjordlingar?!

Sverigekaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

4 msk vaniljsocker
125 gram smör
1 dl mjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en form. Receptet är för en vanlig springform, jag använde 2/3 av receptet till mig avlånga brödform.

Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjölet med bakpulvret och vänd ner. Blanda även i det kokande vattnet. Häll i en form, grädda i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.

Låt svalna och dela kakan på mitten. Låt vaniljsocker, mjölk och smör koka ihop tills det tjocknar något. Häll därefter på hälften av krämen på ena halvan av kakan, och resten på den andra halvan. Lägg ihop de två delarna och pudra med florsocker.




Kakan blev såklart god, jag menar smör och vanilj, hur fel kan det bli? Inte utomgalaxigt god kanske, men god! Men det bästa med där här space caken är att jag inte drar på mig några anmälningar eller stämningar.

9 kommentarer:

  1. Tack så mycket! Utvärdering kommer, var så säker (:

    SvaraRadera
  2. Så klart utomjordningar slår blommor, hjärtan och annat tjafs:)

    SvaraRadera
  3. Hahaha,tur att du inte gjort nåt olagligt nu, för det vete sjutton om man har tillgång till Internet i finkan, och vad skulle alla vi russin-läsare gjort då??

    SvaraRadera
  4. Haha, så tuff, har aldrig tänkt på att pynta med aliens =D Nästa gång får det väl bli brownies, har hört att man kan ha rejält roligt av dem också ;)

    SvaraRadera
  5. Både magiskt och läskigt! Måste komma ihåg denna kaka inför Halloween.

    SvaraRadera
  6. Emelie, bra bra!

    Mårtenssons, men eller hur? Nästa gång blir det banditer och... kaktusar!

    Cupcakesfluffan, men tack!

    Moma, Hmm det har du rätt i. Kanske kan man söka dispens? För allmänhetens bästa?

    Alexandra, tack, aliens kan man ha det till mesta tycker jag. Och brownies, det är gott OCH kul!

    Ann-Louise, jag kan försöka påminna er kring halloween!

    SvaraRadera
  7. What's Happening i am new to this, I stumbled upon this I've discovered It absolutely useful and it has helped me out loads.
    I'm hoping to contribute & aid different users like its aided me. Good job.

    my web site jackpot 6000 (www.davidberman.com)

    SvaraRadera
  8. Right herе is the right website for everyone who wants to find out about thіs topіc.
    You realize a ωhole lot its almost tοugh to argue with you (not that I
    pеrsonallу would want to…HaHa). Yοu definitelу ρut a brand neω spin οn a tοpіc whiсh has been written abоut for yearѕ.
    Wοnderful stuff, just excellent!

    My web page - näsplastik

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails