torsdag 25 augusti 2011

Som Britney sa

Oops, I did it again! Bakade något hänförande gott!

Jag har ju berättat tidigare att jag har lyckan att en gång varje vecka få bjuda fyra unga (?) herrar på fika. En bra deal för samtliga inblandade, jag får baka och testa nya recept, de slipper äta köpe-bullar från 7eleven. Att det pratades sist om en av dessa herrar som inte kom i sina arbetsbyxor efter pappaledigheten behöver väl inte ha något med mig att göra, eller?

Igår fick mina testkaniner en frozen cheesecake. Jag har dreglat ett antal gånger över en bakad lakrits- och citroncheesecake hos Louise. Samtidigt tyckte jag att jag gjort min beskärda del av bakade cheesecakes ett tag framöver. Jag bestämde mig för att testa en frusen variant.

Frozen liquorice and lemon cheesecake
200 gram digestivekex
3 äggulor
3 äggvitor
1 dl strösocker
1/2 citron, skalet
150 gram färskost naturell
3 dl vispgrädde
1 dl lemon curd
3 msk vatten
50 gram krossad turkisk peppar

Gör så här
Krossa kexen. Vispa äggulor, strösocker och citronskal poröst, rör sedan ner färskosten. Vispa grädden och vänd ner, gör samma sak med hårt vispade äggvitor. Krossa den turkiska pepparna, gärna i lite olika storlekar. Vänd ner lakritsgodiset i smeten. Rör ner vatten i lemon curden så att den blir lite rinnande.

Fördela hälften av kexen i botten av en springform, häll hälften av smeten på. Ringla lemoncurden ovanpå, för att sedan sprida ut nästan allt av de resterande kexsmulorna. Häll på det sista av smeten, knacka lite på formen för att få bort luftbubblor. Strö över några kexsmulor och lite krossade karameller. Frys i minst tre timmar. Ta ut den en tjugo minuter innan servering för den bästa konsistensen.


För oss lakritsfreak/geeks var den här skapelsen en vinnare! Tillsammans med citronen blev det friskt istället för sliskigt. Lagereffekten med kexen gjorde verkligen sitt för utseendet. Se bara!


Jag valde att ha ett mellanlager med lemon curd istället för att blanda det i smeten, och det var ett bra drag då den dök upp som en välsmakande liten surprise i mitten.

Fem chokladdoppade russin av fem möjliga.

Det blev en bit cheesecake kvar och den står och väntar på att få bli fredagsefterrätt tror jag minsann!

10 kommentarer:

  1. åååh, vad gott! jag sparar receptet omedelbums, nomnom! och bakade cheesecakes är jag inte förtjust i alls, så det var fint att den var fryst :)

    och jag tror verkligen inte det var ditt fel det där med arbetsbyxorna, de måste ju ha krympt i garderoben såklart, det vet ju alla att kläder man inte använt på ett tag krymper!

    quit playin' games var verkligen sååå bra, jag minns att jag och min bästis gick i korridorerna i skolan och försökte härma hur brian såg ut när han sjöng för han log liksom samtidigt som han sjöng den och var såååå gullig. fast i'll never break your heart är ju bästa sjunga med låten, så härligt cheesy text!

    SvaraRadera
  2. Vad fin den blev! Jag har också varit inne hos Louise och sneglat på detta recept otaliga gånger, men aldrig tagit steget. Den hon har är så fin, jag vill liksom inte förstöra det ;) Din gjorde då sannerligen inte det i alla fall! Jag skulle nog också vilja ha min lemon curd som ett lager i mitten, låter sinnessjukt gott!

    SvaraRadera
  3. Okej, vilken tid ska jag komma ikväll (för att äta alltså)?

    SvaraRadera
  4. P, well try it for god's sake! Du har rätt om byxorna tror jag, mina brukar också krympa efter en tid i garderoben! Ha ha vilka minnen som kommer tillbaka... Hur man kunde, och fortfarande kan, alla texter utantill, det är ju för fasen sjukligt!

    Alexandra, tack! Bäst för mig kanske att jag gjorde en egen variant av Loiuses, så inte jag förstörde hennes tjusiga :)

    Jo, alltid välkommen! <3

    SvaraRadera
  5. Jag som är tokig i frusen cheesecake! Låter som en kanonkombo med dessa smaker.

    SvaraRadera
  6. Remsan, testa testa testa! Grymt gott!

    SvaraRadera
  7. Wow, det här är något som jag tror att jag skulle älska! Är också lakritsfrälst! Fin blogg du har förresten. Första gången jag kikar in här...:)

    SvaraRadera
  8. Buba, klart man gillar lakrits ;) Tack så mycket för komplimangen och välkommen åter.

    SvaraRadera
  9. Åh det där receptet lät jättegott! Älskar alla kakor som innehåller lakrits! Trevlig blogg du har!

    SvaraRadera
  10. Helena, tack och välkommen! Jag älskar också lakrits, hur kan man inte liksom?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails