tisdag 23 augusti 2011

När man söker svaret i ett glas rött

Jag har inte mat-nördat tillräckligt länge för att ha byggt upp ett mentalt bibliotek för alla de där basic-recepten. Varje gång jag ska göra standardsaker som sockerkaka, pannkakor, pajdeg eller liknande måste jag börja bläddra och googla och snurra.

Problemet som ibland uppstår när jag vill hitta ett "vanligt" recept är att det helt enkelt finns för många. Och jag tycker ju att alla verkar bra. Då blir det ibland som när man är på ett ställe som har en alldeles för lång drinklista. Man tar ett glas husets röda istället. Och motsvarande till husets glas röda i receptvärlden måste ju ändå vara Vår Kokbok? En pålitlig klassiker som inte gör en besviken men som inte så ofta heller överraskar.

Mitt i min härliga men hektiska helg bakade jag smulpaj. Och just smulpaj är ett sådant typiskt recept där jag vänder mig till Vår Kokbok för konsultation. För att få någon form av twist på det hela adderade jag lite av min guilty pleasure, vit choklad.

Pajen förberedde jag medan ugnen värmdes upp, så allt som allt tog bakandet inte mer än 30 minuter. Perfekt när man har lite bråttom. Jag gjorde det även enklaste möjligt för mig och rörde ihop hela smeten i kastrullen. Den här pajen passar alltså alldeles utmärkt in i Söta Sakers månadstema ”Lättlagat”.

Smulpaj med hallon och vit choklad
100 gram smör
2-3 msk socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
5 dl frysta hallon
1/2 dl socker
1 msk potatismjöl
80 gram vit choklad

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull. Rör ner socker, vetemjöl och havregryn. Häll bären i en ugnsfast form, blanda med socker och potatismjöl. Hacka chokladen och strö över. Fördela smuldegen över bären. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter, smuldegen ska ha fått en gyllene färg.


Syrliga hallon och söt vit choklad. Lite tuggmotstånd från havregrynen och len deg. Lite vaniljglass på det här och du har gjort en kulinarisk home run!

Sen om man vill kan man ju alltid dubbla smuldegen, det blir rätt så gott. Just sayin'...

10 kommentarer:

  1. men så där är jag också! visst vet jag väl vad kladdkaka, chokladbollar, sockerkaka innehåller men mängder kan jag absolut inte hålla reda på i huvudet. där har man väl andra viktiga saker att hålla reda på, som typ alla låttexterna till backstreet boys första album som jag fortfarande kan utantill... viktigt!

    och JA, nästa matbloggsträff ska jag absolut vara med! :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    jag hörde också ryktas om en skördefest men det måste ha bestämts efter att jag hade gått, det låter som en strålande idé tycker jag. Jag såg ditt inlägg om mässan den 3:e, låter också trevligt :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Smulpaj är aldrig fel - hallon och vit choklad låter som en kanonblandning.
    Baka kan jag tycka är svårare att hålla i minnet - där känns måtten så viktiga - vanlig mat blir snarare bättre av litet höftning!


    Postgårdsromantikerna

    SvaraRadera
  4. Så många bra recept & tips - jag får kika runt lite hos dig!

    SvaraRadera
  5. Pernilla, såklart BSS var ju grejen då, och tydligen även idag om man skulle hänvisa till vad som fastnat i hjärnan.

    Karin, vi får hoppas att det skördefest (eller någon annan fest, bara det blir fest) Då kanske vi springer på varandra på mässan?

    Postgårdarna, jag håller med, mycket lättare att höfta när det gäller mat. Undrar varför?

    Torslandabon, välkommen!

    SvaraRadera
  6. Oftast är de gamla hederliga kokböckerna riktiga guldskatter, proppfulla med bra tips och recept!

    SvaraRadera
  7. Kollar också alltid i kokböcker när man ska göra klassiska rätter. Man vågar liksom inte chansa!

    Vilken paj! Mmmm....

    SvaraRadera
  8. Mårtenssons, Ja de ska inte underskattas!

    Sofie, man safe:ar hellre i vissa tillfällen..

    SvaraRadera
  9. Refererade just till dig med frurussinkaka, inte riktigt rätt men nästan. ;-)

    SvaraRadera
  10. Du, jag gör precis samma sak, och skäms lite i min ensamhet. Jag, som har en matblogg och lagar massor av mat borde väl kunna mina standardrecept! Det som jag lagar superofta? Men jag litar inte tillräckligt på mig själv för det, och jag vill gärna jämföra några recept och se till att jag får det godaste. Vet inte om det är jag som har dåligt minne eller om jag helt enkelt tycker för mycket om att kolla alla andras recept ;) Men vit choklad i smulpaj är fantastiskt <3

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails