torsdag 13 maj 2010

Pappa-kakor

This one goes out to pappa PeHå.

Jag vet inte hur det började, men det har blivit lite av en vana att jag tar med dessa kakor hem till den stora ön i väst. Jag antar att jag försöker att kompensera hur man själv brukar bli bortskämd med mat och vin. Pappa lägger in en ny beställning när förråden börjar tryta och sådant smicker är svårt att motstå.

Kolasnittar
ca 25 st

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
drygt 2 msk ljus sirap
0.5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
2 tsk malen ingefära
drygt 2 dl vetemjöl

Gör så här
Sätt ungnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap krämigt. Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära. Rör ner vetemjöl tills du har en hanterbar deg.
Dela degen i två delar och rulla till rullar som är så långa som din plåt. Lägg på plåt med bakplåtspapper och tryck ut rullarna lite med fingarna. Räffla längderna med en gaffel och grädda i mitten av ugnen tills de är gyllene, vilket är mellan 12 och 15 minuter. Låt svalna lite och skär sedan längderna på snedden. Låt snittarna svalna på plåten. Ät.

2 kommentarer:

  1. Det där lät ju nästan som lite fjäsk. Mera sånt!
    Jag slickar i mig allt.
    På tal om kolasnittar så är senaste leveransen i stor sett slut redan (efter 1½ vecka!). Det kan väl delvis försvaras med att leverantörerna brandskattade förrådet ganska hårt redan under leveranshelgen.
    Söndagens GP (Två Dagar) tipsade om en variant på dessa fantastiska kakor. Man kan kanske lägga en beställning.................?

    150 g rumstempererat smör
    1,5 dl strösocker
    2 msk ljus sirap
    skal från en apelsin
    1 stjärnanis
    3,5 dl vetemjöl
    1 nypa salt
    3/4 tsk bakpulver

    Följ i övrigt ditt recept. Stjärnanis måste mortlas fint och blandas med salt i vetemjölet

    Kram Pa

    SvaraRadera
  2. Mycket möjligt att jag själv är medskyldig till bedarrandet av antalet ovan nämnda kakor.
    Jag har letat recept på lite kryddigare kolasnittar, så jag kommer absolut ge receptet en chans!
    KRAM

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails