söndag 9 januari 2011

Muffins?

Jag arbetar mig sakta men säkert igenom den muffinsreceptbok som jag fick i dubbel upplaga i födelsedagspresent. Turen kom idag till något som kallas jitterbuggmuffins. Få ingredienser så det var ett plus i kanten eftersom jag vägrar gå utanför dörren idag (se valfri väderleksrapport). Söndag är ju som ni nog vet numera min favoritbakdag, men mest av allt bakade jag dessa idag för att jag ville pryda mitt tjusiga muffinsställ som jag fick i julklapp. Huruvida dessa godbitar är muffins eller inte kan ju diskuteras, men de smakade hursomhelst gott!

Jitterbuggsmuffins

5 dl vetemjöl
200 gram smör
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 äggvitor

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa en deg av mjöl, hälften av sockret, smöret och vaniljsockret i en matberedare. Jag använde händerna och elvispen (inte samtidigt dock), och det gick bra. Tillsätt eventuellt lite vatten för att få ihop degen. Dela degen i två bitar och lägg in i kylen i 10 minuter.

Vispa undertiden vitorna hårt i en bunke. Tillsätt resterande socker och fortsätt att vispa. Kavla ut en av degarna mellan två bakplåtspapper till 20 x 30 cm och lyft bort översta pappret. Smeta på hälften av marängen och rulla ihop, det kan bli lite kladdigt men kämpa på. Gör likadant med den andra halvan. Lägg båda rullarna i kylen i 30 minuter.

Skär varje längd i 6 bitar och lägg i muffinsformar. Grädda i ugnen i 5 minuter, sänk sedan värmen och grädda i ytterligare 10 minuter.



Jag blev lite nyfiken och kollade mer på jitterbugg (dansen och kakorna) och det ser ut som om det är i princip samma recept på dessa "muffins" som vanliga jitterbugg, förutom att vanliga inte gräddas i formar utan direkt på plåten. Bra fantasi där muffinsboksförfattare.

När det gäller dansen så visade det sig att jitterbugg är samma som Lindy hop. Så, nu vet ni det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails