tisdag 11 januari 2011

Little Miss Impatient

Att jag inte höll på att bli knäpp igår eftermiddag. Jag hade ambitionen att baka bullar till dagens kafferep och ända sedan jag gjorde Solbullarna i somras har jag varit sugen på att göra liknande bullar, fast fyllda med äppelmos. Det började riktigt bra, jag hade knappt något kvar i min äppelmosburk. Suck. Men äpplen fanns det så det fick bli räddaren i nöden. Inte helt misslyckat visade det sig, då fyllningen fick lite mer textur och inte blev så sliskigt söt. Vidare var jag alltför hetsig med degvätskan och hällde den alldeles för fort och alldeles för varm på jästen, för deg-jäveln vägrade jäsa. Det märktes redan vid första jäsningen för degen blev alldeles för stum. Då förbannar man sig själva och sitt torftiga tålamod.

Tapper som jag är bakade jag ut de stackars bullarna. Dock slängde jag halva degen av ren frustration över att den inte gick att arbeta med, och var så nära att slänga hela skiten åt h-e (märk hur frustrationen kommer tillbaka till mig). MEN när bullarna väl kom i ugnen reste de sig ganska fint och när de väl var färdiggräddade och sockerklädda så... smakade de faktiskt bra, om än att de var lite platta och väl kompakta. Nästa gång ska jag försöka sansa Fröken Otålig i mig och se till att bullarna jäser ordentligt. Fast när det gäller fyllningen så tror jag faktiskt att det finns chans att det blir en repris på den här varianten.

Äppelbullar

ca 20 st
75 gram smör
2 dl mjölk
3 msk socker
1 tsk malen kardemumma
1 ägg
25 gram jäst för söta degar
7 dl vetemjöl special
1 dl äppelmos
1 rivet äpple
socker och kanel efter smak
smör till pensling
strösocker

Gör så här

Smält smöret i en kastrull. Blanda ner mjölk, kardemumma och socker. Låt blandningen bli fingervarm. Smula jästen i en bunke och häll på degvätskan. Rör runt tills jästen smält, blanda i ägg och vetemjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i en timma. Undertiden kan du blanda det rivna äpplet med äppelmoset, socker och eventuellt kanel.

Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 5 mm tjock. Ta ett stort glas och markera rundlar på halva ytan. Lägg knappt en matsked äppelröra i mitten av rundlarna. Vik över den andra halvan och tryck glaset över höjningarna i degen. Lägg över bullarna på en plåt med bakplåtspapper, tryck eventuellt till kanterna så att bullarna är täta. Låt jäsa i trekvart och grädda sedan i 225 grader i ungefär tio minuter. Låt svalna, sedan penslar du bullarna med lite smör och doppar ovansidan i strösocker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails