onsdag 31 december 2014

Tjugohundrafjorton

Ett år till med höga toppar och djupa dalar. Det första halvåret var stundtals, om jag sa prata klarspår, ett helvete. Jag hade ont i hjärtat. Ont ont ont. Men jag bestämde mig för att det skulle bli bra till slut. Det blev det till sist, tack vare att jag satte igång mig egen räddningsaktion. Den bestod bland annat av en massa träning, umgänge med de bästa av människor och ett par besök hos en helt underbar terapeut.

Mycket klarnade under den här perioden, vilket jag nu i efterhand är väldigt tacksam för. Vändpunkten kom någon gång i början av sommaren och involverade ett växlingskontor och en Spanienresa.

Men vinter och våren var inte helt mörk. Vi åkte ju till Jukkasjärvi och ishotellet under köldrekord. Hundslädesturen i ett gnistrande orört snölandskap glömmer jag aldrig (kanske inte heller hur vi fick med oss vägglöss hem). Och Amsterdam fick sig ett välförtjänt besök av hela familjen - komplett med husbåtsboende och tulpaner.

Efter midsommar reste jag ensam till Denia för ett par dagar med yoga och vila. Det var något av det bästa jag bestämt mig för att göra. På det hela var det helt jävla awsome och jag önskar så att alla fick möjligheten att göra något liknande. Det var precis vad jag behövde där och då.

Sommaren, som ändå var något av det ljuvligaste vi fått, flöt på i ett slags soligt och bubblande rus. Jag fick några galet bra dagar på Gotland och det är svårt att räkna på hur mycket mousserande vin som egentligen intogs under juni, juli och augusti. Tog en tur söderut till Halland och Skåne, fy tusan vad fint det är i det här landet. Jag har fått åka en del båt, och den känslan är det inte mycket som slår.

Det var alldeles slutet av augusti som vi bestämde oss för att bestiga Kebnekaise. Så då gjorde vi det. Vilken upplevelse. Det var magiskt och adrenalinstint, men också sjukt jobbigt. 13 timmar tur och retur till Sveriges högsta punkt (fatta!). Från att ha varit helt bortkopplade i några dygn kom vi tillbaka till Kiruna och möttes av att 13% av Sveriges befolkning röstat på rasister. Det blev en jobbig clash.

Hösten gick fort. Jobb, träning, umgås. Laga mat, äta mat. Blogga sa du? Vad är det nu igen?

Det har varit småturbulent på jobbet, vilket har tagit på krafterna.

Aktion "Superfitta 2014" har faktiskt varit en succé! Jag är i bra form. Har snittat ett träningspass varannan dag i år. MVG till mig själv.

Totalt ger jag inte det här året högsta betyg, det ska ni ha klart för er. Men 2015 - du har en god chans. Kom an bara!

Gott nytt år önskar jag er alla. Och det gör jag med den här briljanta videon. Aldrig har väl Nyårsklockan låtit så bra, så stark, så hoppfull.



11 kommentarer:

  1. Fina Kim så skönt att du fick hjälp! Hög igenkänningsfaktor :( Det är inte alltid lätt i livet, tur att man kan få hjälp! Vilken träningspingla du är och mousserande gahhhh vad gott längtar till sommaren 2015 då fyller jag 40, ja jag krisar emellanåt över detta faktum halvvägs till 80 haha kram på dig

    SvaraRadera
  2. Jag är så imponerad av dig Kim och din förmåga att hitta vägar att må bättre när livet känns tungt, tyngre, tyngst. Och din träningsresa, wow! Vilket år!

    Den där yogaresan är jag själv verkligen sugen på att komma iväg på, kanske i år :)

    Tack för att vi får följa med på dina äventyr på Instagram och här på bloggen. Jag hoppas att du vid den här tiden nästa år ska kunna se tillbaka på ett år med topp efter topp med bara lite småläskiga pirr i magen-backar mellan.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det är ju detta som är så jävla jobbigt med livet att dalarna måste komma, men vissa är fruktansvärt djupa och tuffa att ta sig upp från. Härligt att du gjorde det! Nu ser vi fram emot ett fantastiskt 2015! God fortsättning! Kramar <3 <3 <3

    SvaraRadera
  4. Jag minns också din resa till ishotellet och slädturen - jag är avundsjuk fortfarande :) De där dalarna kommer ibland, och ibland är de värre än annars. Något jag lärt mig är att man inte klarar sig ur dem själv. Tur att det finns hjälp att få och händer att hålla när åskan går. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  5. Ett år värt att minnas verkar det som.... Men jag tycker att 20000 days on earth borde varit med :) Gott nytt år

    SvaraRadera
  6. Ja fi sjutton, dom där nedåtlutande backarna är inget vidare, men när man ser i backspegeln och ser vart de ledde så kanske dom blir lite mer värda. För om det kommer något gott ur dom så är det ibland värt det. Vi är fortfarande så attans imponerade av dina ensamresor och bergsbestigningar, fasen vilka tag du tagit! Och att du tog hjälp och dessutom är öppen med det, det ska en rejäl kvinga till det!

    VI håller med du och tar oss an 2015 med tanken att det bara kan bli bättre.
    Stor kram på dej, bästa tant!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker vi gör så här: 2014 *knöckel, knöckel, swish ner i dokumentförstöraren* (Minus mitt nya jobb då!) Gott nytt år på dig!

    SvaraRadera
  8. Skönt att det vände och att du kom till din egen räddning, ibland är det enda sättet! Hoppas 2015 blir DITT år, tycker det börjar bra med en Londonresa!! :) Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vilket jävla år! Ibland är det skönt att inte veta vad som komma skall. Ibland håller man huvudet precis ovanför vattenytan och ibla d simmar man med full kraft. Jag tycker att du är en grym, stark och inspirerande kvinna. You go girl!

    SvaraRadera
  10. Tack för alla fina ord mina hjärtegull!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails