måndag 1 december 2014

Dagen som knappt bör räknas

Så går en rödvinsbakfylledag från vårt liv och kommer aldrig åter... Huuu. Gårdagen är knappt värd att nämnas, men jag gör det ändå. Låg i sängen till klockan 14, flyttade mig till soffan där jag tittade på TLC med ena ögat (Sister wives och Long Island Medium - herregud var ÄR det för program egentligen? Jag fortsatte titta bara för att jag inte hade energin att byta kanal). Där låg jag fram till 22 med ett litet avbrott för en dusch. Åt en macka. Gick och lade mig. Jag borde vetat bättre, men det var ju så trevligt i lördags -  och vinet var ju så gott!

Det blev alltså inte den sedvanliga söndagen med brödbak och morgonpromenad. Men man behöver inte vara så jävla duktig jämt, har jag hört. Dessutom hade jag ju frallor kvar i frysen.

Rågfrallor med valnötter och gula russin
20 st

1 dl vatten
1 dl grovt rågmjöl
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
1/2 dl mörk sirap
1/2 dl rapsolja
1 msk flingsalt
10 dl vetemjöl
5 dl grovt rågmjöl

100 g grovhackade valnötter
1 dl gula russin

Gör så här

Koka upp vattnet och blanda i rågmjölet. Låt stå en stund.

Smula jästen i en bunke och lös upp den med det ljumma vattnet. Tillsätt sirap, olja och salt. Blanda råg- och vetemjöl och tillsätt lite i taget tills du har en smidig deg. Blanda ner nötter och russin.

Låt jäsa övertäckt i 40 minuter. Stjälp upp degen på ett bakbord, arbeta snabbt ihop den. Dela i 20 delar och rullar till bullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa i ytterligare 40 minuter. Grädda på 225 grader i mitten av ugnen i runt 15 minuter. Låt svalna och ät sen med massa smör.


Ursprungsreceptet hittar du här.

Tur att det är måndag så man kan få vara lite skötsam ett par dagar. Det tror jag min kropp skulle uppskatta. Säger hon som precis ätit popcorn till middag..

12 kommentarer:

  1. Den känslan, alltså. Hu. En av några saker man i-n-t-e saknar när man är gravid, kan jag lova. Men en sådär lagom rödvinsfylla däremot… Mmmmm… Snart så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har det ju gått ett par dagar så nu låter inte rödvinsfylla så dum igen... ha ha

      Radera
  2. HAHA, annars tyckte jag att "rödvinsbakylledag" lät ganska så helylle!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, det där låter som en vanlig söndag ur mitt liv för länge sen. Efter barnen blev jag så himla skötsam. I den delen i alla fall. Tack för skön läsning!

    SvaraRadera
  4. Hohoho jaja, sådana dagar då uttrycket "aldriiiiig meeeeer" alltid uttalas! Men, ibland är det nästan värt det:)
    Kram på dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sa det aldrig, men tänkte det! Kram!

      Radera
  5. Uuuh... De dagarna är inge kul alls. Fördelen med att ha barn är att de numera är sällan förekommande. Nackdelen är dock att när de förekommer så är de änvärre med ett par glada ofta högljudda barn i närheten.
    Bullarna däremot skulle jag inte tacka nej till en skön, icke bakis, helgmorgonsfrukost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha kan tänka mig att de inte tar sovmorgon för att föräldrarna har druckit vin...

      Radera
  6. Haha sådana dagar (Bakfylledagar) är mindre roliga! Bullarna gahhh vad gott! kram Sofia

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails