tisdag 6 januari 2015

Söndag på en tisdag

Söndagsångest special edition deluxe-utgåvan är här! Komplett med: huvudvärk, menssvullnad, skräpmatshunger och inre stress. Erbjudandet gäller endast idag och på köpet kommer också den exklusiva ångest-påbyggande insikten "jag kommer aldrig kunna somna i rimlig tid ikväll och således vara astrött imorgon bitti"

Äh, så jäkla dåligt mår jag inte. Det är helt okej, men visst känner man av att man har varit långledig? Jag känner mig måttligt taggad på att gå till jobbet imorgon. Å andra sidan vet jag med mig att jag mår bra av rutiner och att det brukar vara helt okej när man väl kommer igång igen. Och lön. Lön på kontot är bra.

Igår kväll hade jag en flyktig tanke på att jag skulle baka något idag och ta med till jobbet. Jag behöver väl knappt säga att så inte blev fallet? Men nu kom jag å andra sidan att tänka på sist gång, då jag hade med mig den här fluffiga, smakrika kakan. Om någon kunde gissa den hemliga ingrediensen? Nix.

Palsternackskaka med citronfrosting
275 g palsternacka
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl rapsolja
4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 tsk salt

150 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
400 g färskost
rivet skal av en ekocitron

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en normalstor springform. Skala och riv palsternackan fint. Blanda i en bunke med ägg, socker och olja. Vispa till en fluffig smet. Blanda mjöl, vanilj, bakpulver, kardemumma och salt och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i drygt 40 minuter. Känn efter med provsticka om kakan är torr. Låt svalna.

Vispa ihop smör och florsocker, det ska bli fluffigt. Fortsätt vispa ner färskost och till sist citronskal. Bred ett tjock lager på kakan.


Ursprungsreceptet är från Det gröna skafferiet, där frostingen är smaksatt med apelsin istället för citron. Sen kan det ju möjligtvis vara så att jag eventuellt kanske dubblade mängden frosting...

Se, att få tänka på en god kaka gör att jag genast mår lite bättre! Funkar varje gång.

8 kommentarer:

  1. "För den som äter palsternackor, den går inte av för hackor.." Gäller helt klart också när palsternackorna läggs i en kaka, speciellt när man dubblar det götta ovanpå!
    Usch ja, det var verkligen ångest i tisdags men fasen så fort man kommer in i det igen - fast så är vi ju lediga i morgon också:)

    Ha det gott,
    kramar

    SvaraRadera
  2. Den där kakan har jag sett lite här och var. Dubbel mängd frosting gör ju inget. Försöker dock hålla nere på sötsaker lite så slickar bara lite på skärmen :)

    Ingen ångest här eftersom jag jobbat en hel det. "Bara" två dagar ledigt men blev ju ändå en dryg veckas sammanhängande ledighet. Skönt med rutiner igen tycker även jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så illa med rutiner, inte alls. Och klämmer man in en kaka så ska nog det mesta ordna sig :)

      Radera
  3. Det ser verkligen ut som en kaka som skulle få mig på klart bättre humör! Dubbel mängd frosting kan bara bli dubbelt så gott. Jag minns när jag råkade ta dubbel mängd smör i en kladdkaka (200 g! istället för 100 g), men det blev också den godaste och kladdigaste kakan jag gjort..,

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails