torsdag 28 juni 2012

Nöden är uppfinningarnas moder

Jag hade en sådan bra kväll igår! Middagsklubben gav verkligen mersmak. Men jag vill gärna göra kvällen rättvisa så jag får ta och samla mig lite innan jag avlägger fullständig rapport. Stay tuned!

Tills dess får ni hålla till godo med ett litet sötsakstips. Till midsommar hade jag gjort enkla men goda cake pops. Enkla, om man tänker till och använder sig av hemmets inredning.

Recept: 1 paket Singoalla Cheesecake jordgubb + knappt 80 gram fet philadelphiaost + finrivet skal av 1 lime. Mixa, rulla, stelna i kyl. Montera på pinne (från exempelvis Panduro) och täcks med 150 gram smält vit choklad. Kasta på syrligt jordgubbströssel, och sen..?

Den erfarne och icke så slarvige tar givetvis fram sin oasis och sticker ner klubborna för att låta chokladen stelna (vissa sticker ner pinnarna i en bunke med strösocker, men det funkade då sannerligen inte för mig).

Den som inte vet var den gjort av sin oasis, den sticker ner klubborna i blomkrukorna i köksfönstret. När chokladen stelnat, släng in dem i kylen, sen är det bara att borsta av jorden och servera. Inga konstigheter.



Dessa mjuka och söta cake pops med en sommarfräsch dust av lime blir mitt bidrag till Månadens sötsak - friskt. Denna månaden är det något särskilt, för man kan nämligen vinna en kupong (tusen spänn!) hos Groupon. Jag är lite av en sucker för tävlingar har ni kanske märkt, så det är klart man vill vara med.

So long mina vänner, vi hörs snart igen!

13 kommentarer:

  1. Jag blir så sugen på att pröva cakepops eftersom jag tror det är ett superbt bakverk för små fingrar. Men jag lyckas aldrig ta mig tid till att pröva...nåja, dina ser både fina och goda ut! /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är enkelt, men man måste vänta på att de ska stelna... så tålamodet får testas :)

      Radera
  2. Ha! Underbar lösning. Livsmedelstekniker skulle få dåndimpen om de såg detta :-)

    Cake pops minsann. Har jag aldrig provat och kommer aldrig att göra men jag njuter av att andra gör dem. Fantastisk uppfinning!

    Och vem behöver oasisar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja antagligen! Tur att man inte ska granskas...
      De är allt fina små munsbitar.

      Radera
  3. Kan intyga att dom var sjukt goda! Gjorde sig fint på midsommar!! \ Emma

    SvaraRadera
  4. Läckert!
    Är för övrigt mycket nyfiken på ditt Middagsklubbsbesök!

    SvaraRadera
  5. Ha ha... Jag hade också svårt att få mina första cakepops jag gjorde att stå. Fick inte heller dem till att stå i socker.
    Ska bli riktigt kul att läsa om Middagsklubben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä var är det för "knep" egentligen? Bättre med blomjord!

      Radera
  6. Haha, det växer cake pops i krukorna.^^ Det kanske skulle vara ett lite mer ovanligt inslag hemma hos mig, där är det numera vild djungel med både chilis och paprikor till höger och vänster. Ska bli kul att höra om middagsklubben - jag fnissar fortfarande lite åt den lilla värld som gjorde tt du träffade Denny och Sahar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det hade varit något det!? Kul att det växer och frodas hos dig och att vi lever i den lilla världen göteborg.

      Radera
  7. Så fina blommor du odlar... ;)
    Haha, du är för go du =) De ser jättefina ut!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails