lördag 16 april 2011

Konfrontation med en selleri

Stjälkselleri, blekselleri, bladselleri. Kärt(?) barn har många namn. Denna grönsak beskrivs på recepthjälpen.nu som en "krispig grönsak med kraftig karaktäristisk smak". Karaktäristisk, går det att jämföra med mäklarnas "charmig"? Eller när vi säger att någon "iallafall är snäll"? Kom igen, ni vet vad jag menar.

För många år sedan när man var lite allmänt vilsen och sökande gav jag vegetariansmen ett halvhjärtat försök. Den sommaren jobbade jag på en industri där det fanns en helt vanlig lunchrestaurant. Veggoalternativ fick man beställa i förväg och det gjordes givetvis av undertecknad. Det gick tämligen väl i början, men sedan gick något snett. Jag blev nämligen serverad en sellerigratäng. Oh the horror. Sellerismaken trädde fram, nej fel, den galopperade fram och knockade mina smaklökar totalt. På det dåliga sättet. Det var sista dagen jag beställde veggomat. Sedan dess har jag undvikit selleri i mesta möjliga mån.

Vad gör då en hel bunt med denna grönsak i kylen? Jo, den var uppradad som en av ingredienserna i en "Linser Bolognese". Jag tyckte att sellerin kunde få en andra chans, det var ju trots allt en tio år sedan sist.

Linser Bolognese

4 port.

1 tsk olivolja
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1/2 purjolök
1 selleristjälk
1/2 grön paprika
2 rivna morötter
1/2 squash
100 gram färska champinjoner
4 msk rödvin
1 krm torkad timjan
400 gram hela tomater på burk
1 dl belugalinser
svartpeppar
salt
2 tsk citronsaft
1 tsk socker
3 msk färsk hackad basilika

Gör så här

Koka linserna enligt förpackningen. Finhacka alla grönsaker och separera tomaterna från saften. Fräs vitlöken i olivolja tills den fått färg. Tillsätt alla färska grönsaker utom paprikan och stek tills allt är mjukt och vätskan har kokat in. Rör ner svampen, höj värmen och tillsätt vinet. Låt vinet koka in, tillsätt timjan och saften från tomaterna. Låt koka in till hälften.
Rör ner linserna, paprikan tomatköttet och låt koka ytterligare några minuter. Dra kastrullen från värmen, tillsätt citron, socker, basilika och salt och peppar efter smak. Servera med nykokt pasta och riven ost.


Personligen tycker jag att det är roligare att laga veggo-mat där man inte använder sig av något substitut till kött. Quornfärs och -bullar och fileér, sojabiffar och allt det där är praktiskt och ganska lätt men vegetarisk mat smakar bra mycket godare med riktiga råvaror. Så även den här Bolognesen. Rödvinet och timjan var pricken över i:et. Sellerin då? Den märkte jag inte ens av, men det kanske jag ska vara glad för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails