onsdag 30 juli 2014

Hantverkare

Nu har jag det sådär oförskämt bra igen. Om jag ska vara ärlig, jag trodde inte att den här sommaren skulle bli så mycket att ha faktiskt. Men den har varit så jävla fin på många sätt och jag har gjort så mycket bra grejer. Tillsammans med andra och själv.

I lördags morse startade en minisemester i semestern. Jag fick i våras ett litet infall och anmälde mig till en helgkurs i Kreativt skrivande. Det blev två riktigt bra och lärorika dagar i Varberg. Vi testade olika grepp och stilar, skrev, lyssnade och läste.

Det som jag främst tar med mig därifrån är vad kursledaren påtalade flera gånger: Skrivande är ett hantverk. Du behöver använda dig av olika verktyg och du behöver framförallt öva.

Så tänker jag lite om matlagning också. Att det inte är något som vissa har inom sig och andra inte. Det allra bästa du kan göra för att bli bättre på att laga mat är att - tadaaaa - laga mat. Ibland kan i och för sig hjälpa att ha en drink till hands också.

Blue Devil
4 cl gin
2 cl Curacao blue
2 cl färskpressad citronsaft
is

Gör så här
Kyl ett cocktailglas. Skaka samtliga ingredienser ordentligt tillsammans med is. Sila ner i glaset. Sippa och känn dig som en kunglighet i köket.


Efter dagarna i Varberg tog jag tåget vidare söderut mot Malmö och Lomma. Bad, sand, bad, sol, bad, promenader, bad, iskaffe, mat och bad. Och så lite bad på det. Fy fasen så fint. Men Patti Smith på Liseberg lockade mig tillbaka till Göteborg - ses vi där ikväll kanske?

13 kommentarer:

  1. Härligt att få utvecklas även i semestertider, själv håller jag på att sakta förvandlas (förädlas?) till en geléåtta modell större! Hoppas du får en bra konsert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får så mycket energi av sånt här!

      Radera
  2. Underbart! Vilka grejer du gjort i sommar Kim! Låter faktiskt skönare att ta en sådan kurs under semester då en förhoppningsvis har huvudet mer i fred än under en vanlig helg, i typ november. Har en vän som är kursledare på just en sådan kurs (fast på distans). Kanske ngt att fortsätta med i höst.
    Missade tyvärr Patti, var hon bäst eller var hon bäst?

    SvaraRadera
  3. Jag har kanske inte gjort så utvecklande saker på min semester utan snarare grubblat en massa på vad jag ska göra med mitt liv. Ska jag byta jobb?, plugga?, byta bransch?, fortsätta blogga... Fast jag har ju inte bara grubblat, jag har även haft en otroligt härlig sommar.
    En drink tar jag mig gärna oavsett om jag avser att vara kreativ eller inte. Jag har dessutom fått en egen Flemming, fast han är i plåt. Eller om det är en tjej, jag vet inte, men dottern envisas med att hänga halsband runt halsen på fågeln.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grubblande kan också vara utvecklande. Det behövs det med, helt plötsligt så faller bitarna på plats. Hoppas det gör det för dig.
      Åh en Flemming - bild please!

      Radera
  4. Åh vad spännande med skrivkurs. det skulle jag också vilja testa. Jag tycker det är svårt ibland. Men det skulle säkert gå lättare med din Blue Devil! Mmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. En krus och en drink - sen är det bara å köra!

      Radera
  5. Du är en modig tösabit! You go girl! Skål!

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack snälla Malin. Man känner sig stark när man gör saker som man inte brukar!

      Radera
  6. Spännande saker du hittar på! Så är det....övning ger färdighet! Jag är rätt kass på drinkar faktiskt....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den här sommaren har bjudit på en massa kul!
      Då får du öva på drinkar - flamingofredag är det året runt!

      Radera
  7. En matlagare är aldrig fel!
    Åter igen så är så så jädra impade av allt du tar dej för, eller tar för dej av! Just det där att göra saker på egen hand, må det vara resor, kurser eller annat, är väl just sånt som de allra flesta av oss bävar för.
    Och visst ger övning färdighet, oavsett vad det gäller

    kram på dej bästa russinet!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails