tisdag 12 november 2013

Riktigt gött mos

Jag är en sån som tycker det är roligare att safta och sylta än att dricka och äta det saftade och syltade. Det är inte så att jag inte tycker det blir gott, men det blir liksom aldrig riktigt av. Saft dricker jag ytterst sällan. Men jag måste erkänna att en sats hemmagjord flädersaft har fått agera drinkingrediens både en och två och tre gånger under sommaren. Sylt - äts sällan här på liden men ett gäng sötsyrliga egenplockade äpplen fick mig att direkt längta efter havregrynsgröt och äpplemos.

Det var min kollega som tipsade om det här sättet att göra mos. Perfekt för oss utan stora hushållsassistenter. Du behöver bara en potatispress.

Äpplemos eller äppelmos
"1 burk"

1 1/2 kg svenska äpplen
1 1/2 dl strösocker
1 krm vaniljpulver
saft av 1/2 citron

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Picka äpplena och lägg på långpanna. Baka dem i ugnen tills de är genommjuka, drygt 20 minuter. Det kan se ut som ett tredje världskrig i pannan, men lugn bara lugn. Pressa dem i potatispress ner i en kastrull. Tillsätt socker, vanilj och citronsaft. Värm upp och rör under tiden. Smaka av med eventuellt mer socker.

I och med att det är så lite socker i, är hållbarheten i kylskåp inte så lång. Frys istället in moset och tina efterhand.

Moset fick en pastellig aprikosfärg som kan få vem som helst glad. Jag gillar mitt mos rätt så syrligt, men givetvis kan du tillsätta mer socker om du vill.


Det känns alltid lite som en seger i sig när man använder en pryl som till synes bara har ett användningsområde (pressa potatis) till något annat. Man känner sig listig på ett väldigt tillfredsställande sätt (eller är det bara jag?). Jag såg någon som gjorde klyftpotatis med sån däringa äppleklyftare. Och man kan ju skiva jordgubbar med äggskivaren. Har ni några såna knep på lager? Hit me!

20 kommentarer:

  1. Jag skrev nyss en kommentar och sen typ... Fes den och försvann? Eller? Om jag upprepar mig så ber jag om ursäkt ;) Vad jag ville ha sagt var: champinjoner i äggskivaren! Det är smart!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar göra äppelmos och äppelkräm med vaniljstång, det är så galet gott! Det värsta är att frysen är full med bra-och-ha-saker just nu så där får det inte ens plats lite mos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rensade frysen idag, samtidigt som jag frostade av den. NU finns det plats för lite mer mos :)

      Radera
  3. Då är det som med oss och bakverk, typ kakor och tårtor, väldigt kul att planera och göra men sen bara står det där och blir inte uppätet... Vilket himla smart och enkelt sätt att göra äpplemos, det är ju så det ska vara, snabbt smidigt och enkelt.
    Svampinjonerna i äggdelaren har ju Sara redan tipsat om, men vi bidrar med att man kan enkelt göra köttbullar med korvstoppningsmaskinen (om man har det), bara att skära av bullarna efter hand. Har man ingen korvstoppare så kan man stoppa ner smeten i en sprits och pluppa ut dom genom den.
    Annars står det helt still, men vi ser fram mot fler braiga tips!

    Kramar på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ta med kakor till jobbet, alltid uppskattat!
      Någon korvstopparmaskin har jag ej, men att spritsa ut bullarna är ju inte så dumt! Kram på er.

      Radera
  4. Haha....jag är precis likadan. Jag har saft i frysen, två sorters sylt i kylen som stått länge.... Inlagda gurkan är dock slut. Äppelmos är ju gott att ha på gröten så den hade nog snabbt gått åt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist om det ska sluta med att man slänger det... Får kanske ge bort det? (så kan någon annan slänga det ha ha)

      Radera
  5. Det finns vissa saker jag har svårt för av någon anledning. Det är är en grej jag inte tycker om men jag vet inte varför. Äpple är skitgott, men just mos då går det inte alls.Inte ens om man gömmer den i gröt. Jag kanske har varit äppelmos-nazist i mitt förra liv ? För jag borde faktiskt tycka om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vad är det för trauma du råkat ut för!?

      Radera
    2. Vet ej! Har förträngt det hela tror jag.

      Radera
  6. haha, är precis likadan! jättekul att göra sylt/marmelad/whatever, men jag äter ju det aldrig! megafail.

    SvaraRadera
  7. Mums hoppas den går åt ; ) det ser gott ut : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  8. när jag var liten stoppade jag håret i elvispen och det blev jättelockigt, nackdelen var kanske att en stor tuss hår rycktes av också och det gjorde asont. men vill man vara fin får man lida pin som det heter! så elvispen som locktång alltså. skitsmart! eh. nej.

    SvaraRadera
  9. har man inte en mortel (vilket de flesta kanske i och för sig har) går det bra att lägga det som ska krossas i dubbla plastpåsar och sedan banka på för glatta livet med en hammare eller ännu hellre en gummiklubba.

    Vinflaskor fungerar utmärkt istället för brödkavel och det du får i en vitlökspress kan bli lagom smakportion för en bebis som ska börja äta fast föda. Jag såg också nyligen en smart grej nånstans på Internet att istället för att bära ut 70 olika skålar med tillhör till en grillning kan man använd sig av en så där muffinsplåt och volià få åtminstone 6 skålar i en bricka som är lättare att få med sig. Kanske kan något av mina tips falla dig i smaken?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails