onsdag 23 mars 2011

Vit flagg

Vi började vår resa Down Under med ett besök i Melbourne. Australiens andra största stad, och då Sydney är den ekonomiska centret i landet är Melbourne den kulturella medelpunkten. Det firade jag och Herr Russin med att gå på konsert med en av våra all time favorites: Nick Cave. Det var i vanlig ordning storslaget, även om man hade önskat att vi vore lite mindre jetlag:ade.

Vart vill jag komma med det här då? Lugn bara lugn, det kommer en "matig" poäng! Samma dag planet skulle gå till Sydney passade vi på att ta spårvagnen ut till förorten Fitzroy för en frukost. Fitzroy visade sig vara en riktigt charmig "inner city suburb". Från början en riktig arbetarförort, nu mer bohemisk och mångkulturell. Kanske Melbournes motsvarighet till Majorna?

Inte Fitzroy, men centrala Melbourne

Vi hade fått förhandstips på ett frukostställe, men det visade sig att vi var lite för tidiga, så istället slog vi oss ner tvärs över gatan. Frukostutbudet var grandiost! Jag åt pannkakor, men det fanns hemmagjord müsli, bacon och ägg, färskpressad juice, toasts och mycket mer. Herr Russin beställde varm toast med bland annat avokado...

Vissa grejer har jag svårt att föreställa mig och varm avokado är en av dem. Hur mycket jag än gillar avokado kände jag mig mycket skeptisk. Tills förra helgen. För tydligen föll det herrn så mycket i smaken att han improviserade ihop en varm avokadotoast till förrätt. Och jag kan inte göra annat än att kapitulera. Ljummen avokado blir len som... som smör. Krämig utan att vara geggig. Tillsammans med frasigt bröd och salta tillbehör är succén given.

Michaels varma avokadotoast
2 pers

2 skivor formfranska
1 avokados
soltorkade tomater
svarta urkärnade oliver
riven parmesanost
salt
svartpeppar

Gör så här

Rosta brödet lätt och lägg på hackade tomater och oliver. Gröp ur avokadosarna och fördela över brödet. Salta och peppra. Strö över riven parmesan och grilla några minuter i ugnen tills osten smält. Servera!

Pre-

and postoven

1 kommentar:

  1. Vad gott!! Ha en fortsatt jätte härlig helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails