onsdag 3 februari 2016

En smaksak

Ibland trillar man bara över något, som vad man än gör inte riktigt släpper taget om en. Som när jag såg att Jason Statham har varit dansare i musikvideos (målad i silver i en och i leopardtanga i en annan). Eller som när jag läste om libanesiska risrätten Mujadara i Zeinas Kitchen. Det senare är något jag genast kände att jag ville sätta tänderna i (det första, not so much, men det är väl som med mat: en fråga om tycke och smak)

Mujadara
~8 port

2 dl gröna linser
5 dl basmatiris
1 tsk spiskummin
1 tsk 7 spices
2 buljongtärningar
vatten

3 gula lökar
5 msk olja

10 torkade aprikoser

Gör så här
Skölj linserna och koka dem semi-mjuka, kanske 15 minuter. Skölj riset och lag i en stor kastrull tillsammans med kryddor, smulad buljong och linser. Koka upp vatten och häll på så att det täcker risblandingen med 1 cm. Låt koka upp på hög värme, sänk sedan till lägsta och låt koka under lock tills riset är klart.

Under stiden finstrimlar du löken och steker gyllenbrun i rikligt med olja. Strimla aprikoser och vänd ner dessa tillsammans med löken när riset är klart. Servera med till exempel ajvarbiffar (500 gram nötfärs, 1 dl ajvar, hackad persilja, 1 ägg, salt och peppar).


Jag kan tycka att vanligt plain ris är... vråltråkigt faktiskt. Så det här, det var mer min grej! Passade utmärkt till kryddiga biffar och en kall sås på ajvarrester och turkisk yoghurt. Ajvar tycker jag överlag är en bra grej att ha hemma. Sätter god smak på det mesta, färssås, moussaka, bönröra, pasta. Japp, såäre. Hasta luego!

9 kommentarer:

  1. Men så spännande! Jag är verkligen urkass på att testa nya smaker, verkligen usel! Får bli skärpning på den.

    Kram

    SvaraRadera
  2. ja, alltså vanligt ris är verkligen... inte särskilt exalterande. det här låter helt klart mera intressant! kan tänka mig att det är gott till falafel också eller någon annan vegetarisk biff!

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen supergott ut, måste testa!

    SvaraRadera
  4. Låter väldigt spännande och gott!

    SvaraRadera
  5. Jason Stathams dans var intressant:)

    SvaraRadera
  6. Heja ajvar! Och jäklarns vad smaskigt det här såg ut då ��

    SvaraRadera
  7. Great Article it its really informative and innovative keep us posted with new updates. its was reallyvaluable. thanks a lot.Cheap Pandora Sale very good.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails