tisdag 21 april 2015

Ge mig mer

Jag gillar kontrasterna som mitt liv ibland bjuder mig på: att ena helgen dricka spritiga drinkar på hemliga barer, bruncha i bygg- och folkvimlet på Heurlins plats och ramla i säng sent. För att nästa helg åka ut till en liten ö med ungefär 20 bofasta, yoga och meditera i 5 timmar om dagen, äta vegansk raw food och få tre muggar saltat citronvatten istället för frukost. Jag vill inte välja. Jag vill ha allt (utom kanske just det saltade citronvattnet). Tror ni man kan få det?

Jag vill också ha asiatisk-isch kryddig grönsakssoppa med nudlar och det vet jag att iallafall hur man åstadkommer.

Spicy soppa med tofu
4 port

250 gram svamp
1 stor burk bambuskott
2 vitlöksklyftor
1 msk sambal badjak
salt
2 tummar färsk ingefära
olja

3 msk soya
3 msk mirin
2 msk vinäger
1 krm vitpeppar
1 1/2 l vatten
3 grönsaksbuljongtärningar

1 eko-ägg  
200 gram fast tofu
200 gram edamamebönor
3 vårlökar
   
Gör så här
Hacka svamp i rätt stora bitar. Stek i olja i en stor gryta tills de fått lite färg, ca 3 minuter. Mortla vitlök, sambal, salt och skalad och finhackad ingefära till en pasta. Tillsätt i grytan tillsammans med bambuskott och låt fräsa någon minut. Blanda ihop soja, mirin, vinäger och vitpeppar. Rör ner i grytan tillsammans med grönsaksbuljong och vatten.

Låt sjuda ihop i en kvart. Ta av plattan, rör upp en virvel och häll långsamt i uppvispat ägg medans du fortsätter röra. Skär tofu i centimeterstora tärningar och vänd ner tillsammans med bönorna. Smaka av soppan med vinäger och soya. Servera med strimlad vårlök.


Vem vet vad kommande helg bjuder på? Jag! Det blir peruansk matlagningskväll på lördag i Global Picnics regi. Det finns fortfarande platser kvar så vill du bli inspirerad, laga spännande mat och äta gott tillsammans med fina människor - läs mer och anmäl dig här. Du vill inte missa det, trust me on this one.

6 kommentarer:

  1. Man kan få allt. Om man bara bestämmer sig för det. Leva livet, njuta av det, inte ångra att man missar något. You go girl!

    SvaraRadera
  2. GAAAH! Det här låter så jävla gott! Måste laga typ nu på direkten. Eller imorgon kanske. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte gjort det nu så gör det snart :)

      Radera
  3. alltså JAG gillar kontrasterna i ditt liv, hur mycket måste då inte du gilla det som får uppleva't liksom! det ena måste ju inte utesluta det andra, tror absolut man mår bäst av att dricka spritiga drinkar en helg, yoga nästa och laga massa god peruansk mat den tredje!

    själv levde jag så varierande i helgen att vi såg en amerikansk film på fredagen, och sen en norsk film på lördagen! det du!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails