torsdag 11 september 2014

"Vi åker om fyra veckor, ska du med?"

Det var svårt att säga nej till en sådan serverad utmaning: Att bestiga Kebnekaise. Imorgon bitti tar vi flyget till Kiruna. Själva vandringen börjar i Nikkaloukta och sen väntar tre spännande dygn. Jag har aldrig sett mig som någon friluftsmänniska, än mindre en fjällvandrare, så det här är ett (ännu) stort kliv utanför den berömda trygghetszonen. Jag är sjukt peppad, och har packat ryggan full med Kexchoklad och Compeed. Det här blir kul!

I vintras lagade jag passande nog den här goda soppan, inspirerad av Sara. Nästan som om jag redan då visste..? Creepy.

Nikkaluoktasoppa på mitt vis
~6 portioner

4 dl strimlad vitkål
2 mellanstora morötter
1 hel liten purjolök
1 vitlöksklyfta
300 gram (qourn-)färs
smör att steka i
2 msk dijonsenap
3 msk tomatpure
2 lagerblad
1/2 tsk sambal oelek
13 dl vatten
2 buljongtärningar
salt
svartpeppar
1/2 dl hackad färsk persilja

Gör så här
Strimla lök och riv morötter. Fräs färsen i smör i en stor gryta. Låt kål, lök, vitlök och morötter steka med några minuter. Tillsätt senap, tomatpuré, lagerblad, sambal, vatten och buljong. Låt sjuda på svag värme i drygt 15 minuter. Smaka av med salt och peppar. Toppa soppan med persilja.


Önska oss nu Lycka till! Vem vet, kanske jag blir helt friluftsfrälst och flyttar ut i ett vindskydd i skogen, odlar bångstyrigt skägg och lever på bark och rötter (röstar vi inte fram en ny regering på söndag är risken/chansen överhängande)?

10 kommentarer:

  1. Fasen vad ballt att ut och vandra! Klart du skulle hänga med. En termos med Nikkaluoktasoppa i ryggan också kanske? :)

    Ha det gott nu, ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gud, det hade vart toppen med varm soppa på toppen! :)

      Radera
  2. Alltså, det är ju nästan värt ett icke-byte på söndag, bara för att få sej dej i skägg...:) Fast, vid närmare eftertanke - not!

    I flera många år trodde vi båda att det hette lickaluckasoppa, lite pinsamt när vi fick veta det rätta ordet och kom på att vi gått runt om sagt det andra namnet på fullaste allvar...
    För övrigt så fortsätter du att imponera på oss med att säga JA till allt kul som poppar upp, det där med att bestiga Kebnekaise kan säkert bli ett häftigt äventyr!

    Lycka till,
    kramar

    SvaraRadera
  3. Wow, så häftigt! Hoppas ni får det toppen!

    SvaraRadera
  4. Det låter ju alldeles underbart, och SÅG underbart ut på bilderna också! KRAM!

    SvaraRadera
  5. SEr underbart ut... själv är jag född och uppvuxen i Kiruna och har varit i Kebne och Nikka.....underbart....

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails